Ez az az esemény, amely minden hét hétfőjén alapjaiban forgatja fel az ország összes büntetésvégrehajtási intézetét.Ilyenkor szállítják az előzetes házakból a letöltő házakba azokat a fogvatartottakat, akik már - akár jogerősen, akár
nem - valamilyen ítélettel rendelkeznek.
Szintén szállítják azokat - a letöltő házakból vissza az előzetes házakba -, akiket a másodfokú tárgyalásukra kell előállítani.
Szállítják továbbá azokat az elitélteket is, akiket valamilyen oknál fogva az egyik letöltő házból áthelyeztek egy másikba.
Ennek az áthelyezésnek különböző okai lehetnek.
Van, amikor a fogvatartott kéri, családi vagy anyagi okora hivatkozva, hogy közelebb kerülhessen a hozzátartozóihoz.
/ Ennek a kérésnek elég ritkán szoktak eleget tenni.../
Gyakoribb az, amikor a börtön vezetősége dönt úgy, hogy más intézetbe
viteti a fogvatartottat, mondjuk a túl sok fegyelemsértés miatt egy
szigorúbb végrehajtású intézetbe, de ok lehet bizonyos "maffiaszerűen"
kialakult bandák szétszakítása, szökési terv meghiúsítása, vagy éppen a
fogvatartott testi éppségének megvédése, mivel már túl sok ellenséget
szerzett magának az adott helyen.
A rabszállítók teljes kihasználtsággal közlekednek, zsúfolásig megtelve mind az oda, mind pedig a vissza-úton.
Ennek a napnak a hajnalán a börtönök minden dolgozója "hangya szorgalommal" tevékenykedik.
A nevelőtisztek összekészítik a szállításba kerülő emberek nevelési
anyagát, amely tartalmazza a személyes adataikat, a bűncselekményüket és
ítéletüket, a velük szemben elrendelt őrzési fokozatot, valamint egy
véleményt arról, hogy miként viselkedtek az adott intézményben töltött
idő alatt.
/ Ennek később meghatározó szerepe van az új börtönbe történő
megérkezéskor, mert rögtön ez alapján kategorizálják be a
fogvatartottat! /
Sajnos ezeket a nevelői véleményeket nem mindig a tárgyilagosság
jellemzi, és mivel - ellenőrzés hiányában - komoly visszaélésekre ad
okot, ez gyakorta meg is történik.
Számos oka lehet annak, hogy a nevelőtiszt a valóságnak nem megfelelő negatív véleménnyel indítja útnak a fogvatartottat.
Elég egy régi - vélt vagy valós - sérelem, származás vagy bűncselekmény
miatti előítélet, de néha már az is, hogy egszerűen csak unszinpatikus
számára az az ember...
A konyhai dolgozók - akik szintén elitéltek - összekészítik, és egy
zacskóban elhelyezve kiosztják a fogvatartottak egy napi hideg élelmét.
Ez általában - évtizedek óta! - egy kis darab szalonna, negyed kiló
kenyér, egy vagy két kis méretű dobozos lekvár, valamint általában két
kis dobozos konzerv májkrém.
/ Börtöne válogatja, hogy mit és miből mennyit adnak, de az, amit leírtam a leggyakoribb/ /
A fent leírt dolgokból a szalonnát és a lekvárt még nagy nehezen meg
lehet enni, de a konzervet csak nagyon ritkán és nagy nehézségek árán,
mert konzervbontót természetesen nem adnak hozzá, az elitéltek számára
biztosított puha alumínium pengéjű kés pedig - amelynek se éle se hegye -
rögtön kérdőjellé hajlik, ha azzal akarnák felbontani.
Az emberi leleményesség azonban határtalan - főleg, ha éhségről van szó!
Bevett gyakorlat, hogy a konzerveket a szállító zárkák durva felületű
kövezetéhez dörzsölik mindaddig, amíg a perem része teljesen le nem
kopik, és akkor már - némi feszegetéssel - könnyebben kiesik a teteje.
Egy-egy ilyen művelet - a kövezet durvaságától függően - fél óráig is eltarthat, ha elég éhes és kitartó az ember.
/ De legalább már eleve "nevelő hatása" is van: ha enni akarsz, dolgozz meg érte.../
Persze vannak olyan fogvatartottak - főleg, akik már a letöltőházakból
érkeznek -, akik saját készítésű, vagy készíttetett, igazi acél késekkel
vannak felszerelve.
Ők könnyűszerrel kibontják a konzervet, és persze kibontják másokét is, de azért fizetni kell.
Vagy a két konzervből övék az egyik, vagy ha nem annyira éhesek, akkor cigarettát vagy más egyéb dolgot kérnek érte.
A legtöbb munkája a szállítás napján azoknak az őröknek van, akik a fogvatartottak "utaztatását" végzik.
Mindenek előtt átellenőrzik a szállításra várók összes személyes dolgát
- a szokásos összekötött batyuktól a legkisebb reklámszatyorig.
Amiről úgy vélik, hogy valami oknál fogva veszélyes, azt elveszik és vagy csak a szállítás végén adják vissza, vagy soha többé.
Ezután következik a szállításra való felkészülés legfontosabb állomása: a bilincselés.
A fegyőröknél lévő listán szerepel mindenki őrzésbiztonsági fokozata, amely alapján eldöntik a bilincselés módját.
A legenyhébb fokozatban lévőket páronként bilincselik össze, de bevett
gyakorlat a mindkettőjük kezén áttekert "kutyalánc" is, amelyet aztán
középen összelakatolnak.
A szigorúbb őrzési fokozatúakat kölön, egyenként bilincselik vagy
láncolják, míg a legveszélyesebbekre a bilincsen kívül adnak egy széles
derékszíjjat is, amelynek a közepén van egy karabíner, és ahhoz még
plusz hozzáláncolják a már amúgy is összebilincselt kezeit.
Őket általában el is különítik a többiektől, és nem a rabszállító -
busz jellegű - kettes ülésein utaznak, hanem külön, az autó elején
található rácsos ketrecekben, melyeknek az ajtaját gondosan rájuk
zárják.
Amikor mindez kész van, elindulhat a "gyászmenet".
Nem véletlenül írtam ezt a jelzőt, mert ami ekkor következik, az valóban siralmas.
Nagyon sok fogvatartottnak ugyanis - főleg akik már évek óta a rácsok
mögött vannak - rengeteg apró, de számára értékes dolga gyűlik ösze.
Ez azt jelenti, hogy nem egy, de legalább két-három táskát kellene
magával vinnie, legfőképpen akkor, ha tudja, hogy végleges szállításba
megy, tehát nem hagyhat ott semmit a börtönben, mert oda már nem tér
vissza, hanem egy másik helyen folytatja ítéletének letöltését.
Ennyi szatyrot azonban képtelenség egy kézben megfogni - mivel ugyebár a másik keze hozzá van bilincselve a "partneréhez".
Még rosszabb a helyzete azoknak, akik egyedül "utaznak" és mindkét
kezükön bilincs van, nem is beszélve azokról, akiknek a két keze a
derékszíjhoz is hozzá van lakatolva.
/ Ez utóbbiak teljesen képtelenek arra, hogy bármit is a kezükbe fogjanak. /
Groteszk helyzetek szoktak ilyenkor kialakulni.
Az emberek idétlen, kicsavart mozdulatokkal próbálják kezükbe fogni a
szatyraikat, vagy felvenni valahogy a földről, mivel gyakorta elejtik
azt.
Ilyenkor persze megáll a rabszállító felé vonuló sor, egymásba ütköznek
az emberek, és a "megértő " őrök durva káromkodásai közepette
igyekeznek rendezni valahogy soraikat.
Az, hogy soha, senkinek sem marad ott semmilye, az emberi
összetartásnak köszönhető, mert bármennyire utálják is esetleg egymást
bizonyos elitéltek, a bajos helyzetekben azért összefognak.
Így aztán akiknek kevesebb cuccuk van, azok besegítenek a többieknek...
A rabszállítók ablakai teljesen el vannak sötétítve, mégpedig olyan
formában, hogy a fogvatartottak még véletlenül se láthassanak ki, nehogy
túlzott honvágyuk keletkezzen, ha utazás közben látják a civil életben
járó-kelő embereket.
/ A szerencsésebbek - ha úgy hozza számukra az ültetési sorrend -
közelebb kerülnek az autó elejéhez, és legalább a sofőr-ablakon
keresztül láthatják az utat. /
Egy-egy ilyen szállítás akár több órán keresztül is tarthat, attól függően, hogy honnan indul a rabszállító.
Gondoljunk csak bele, ha mondjuk Szegedről vagy Sopronkőhidáról indul,
mennyi idő alatt ér fel Budapestre az amúgy is lassan, óvatosan
közlekedő kisbusz, hogy elkerülje az esetleges baleseteket és az ebből
adódó szökési lehetőségeket.
A járműben - a kezdeti beszélgetések után, amikor már minden szóból kifogytak - teljes a csend és az unalom.
Van, aki alszik, van, aki csak bámul maga elé...
Némi színt az hoz a dologba, ha a rabszállító útközben betér valamelyik
másik börtönbe is, hogy onnan is felvegye a szállításra várókat.
Ilyenkor mindenki felélénkül, mert vagy régi ismerősöket keres a
felszállók között, vagy csak új híreket szeretne hallani arról, hogy
milyen is az élet abban a másik börtönben, és kivel mi történt az évek
alatt.
A legüdébb színfoltja a dolognak - ami ha nem is gyakran, de előfordul -, amikor nőket is elhelyeznek a járműben.
A hosszú évek alatt szexuálisan teljesen kiéhezett férfiak és nők -
ekkor már nem törődve az őrök fegyelmező odaszólásaival -
erotikusabbnál-erotikusabb mondatokkal, "beszólásokkal" igyekeznek
hangot adni vágyaiknak, mintegy le is vezetve némileg ezzel a bennük
lévő feszültséget.
Bár a nők gondosan el vannak különítve a férfiaktól egy dróthálóval,
azért nem olyan sűrű az a háló, hogy egy férfi ujja ne férjen át rajta,
és a nő - mert ilyenkor már a vágy és nem a szégyen az uralkodó -,
folyamatosan dörzsöli hozzá a nemiszervét az átdugott ujjhoz.
/ Azok, akik túl messze vannak a hálótól, csak szavaikkal "szurkolnak" nekik - számukra csak a látvány marad.../
Minden rabszállító végcélja Budapest, a Kozma utcai Börtön, amelyet éppen ezen funkciója miatt neveznek "Gyűjtőnek".
Ide gyűjtik össze az ország minden börtönéből a szállított
fogvatartottakat, hogy aztán rendszerezve és elosztva őket, tovább
vigyék a kijelölt büntetésvégrehajtási intézet felé.
Itt ujra kezdődik a körülményes leszállás az autókról, a csomagok széthullása, és a káromkodások.
De ez még csak a kezdet.
A továbbiakban tetőpontjára hág a zúrzavar.
A Gyűjtő hatalmas földszinti folyosójára bevonuló fogvatartottakról
leveszik a bilincseket, és az "utaztató" őrök átadják őket a helyileg
ott dolgozó fegyőröknek, minden kísérő papírjukkal együtt.
Ezek a smasszerok aztán ujra kipakoltatnak mindenkivel mindent egy nagy
pokrócra, hogy megnézzék, nincs-e náluk valamilyen veszélyes, vagy
tiltott tárgy.
Mivel a rabszállítók egymás után vagy épp egyidőben érkeznek meg, nincs
idő a nyugodt ki és bepakolásra, minden kapkodva történik.
Az őrök könyörtelenül kiborogatják a táskák tartalmát, turkálnak,
kutatnak benne - gyakorta tönkretéve vagy összegyűrve a dolgokat -,
aztán üvöltözni kezdenek, hogy minél hamarabb pakoljanak vissza az
emberek, mert nincs idő a szarakodásra!
Már kezdik is sorolni a neveket, hogy kinek hová kell állnia, attól függően, hogy épp melyik börtönbe szállítják majd tovább.
Minden börtönnek meg van az úgynevezett "szállító zárkája", amelyben
addig kell tartózkodnia a fogvatartottaknak, amíg el nem indul velük
tovább a rabszállító.
Nos, ezekről a zárkákról a legnagyobb jóindulattal sem lehet jót mondani.
A kb. három méter hosszú és két méter széles "lukakba" gyakorta nyolcvan embert is bezsúfolnak.
A fogvatartottak úgy állnak szorosan egymás mellett, mint a heringek a konzerves dobozban, egy mozdulásra való helyük sincs.
A teljesen üres helységben mindössze egyetlen - szinte minden esetben
ülőke nélküli, koszos vagy épp összetört - wc található, amely pár
percen belül okádja magából - főleg nyáron - az ürülék és vizelet
szagot, főleg ha egyáltalán nem lehet lehúzni.
/ Olyan tömegben ennek a wécének már a megközelítése is körülményes, de
ha nagy nehezen oda is jut valaki, nem sok öröme származik belőle, ha
előtte már legalább huszan belepiszkítottak.../
Vízcsap a legtöbb helységben vagy eleve nincs, vagy ha volt is, az már régen letört, vagy épp nem működik.
Ha valakinek elfogyott a vize, amit magával vitt - márpedig az elég
hamar elfogy ha meleg van -, akkor vernie kell a vasajtót, hogy hozzanak
vizet, de ezt ritkán "hallják meg" az ujabban érkezőkkel foglalkozó
őrök.
/ Marad a kölcsönkérés és az egymás után ivás, ami kiválló melegágya a különböző betegségek terjedésének.../
De nem csak a valódi baktériumok vannak ilyenkor elemükben, hanem az emberi "vírusok" is.
Ők azok, akik minden ilyen zűrzavaros helyzetet azonnal kihasználnak arra, hogy gyarapítsák "börtönbeli vagyonukat".
Évek alatt szerzett rutinjukkal rögtön észreveszik, hogy kik azok, akik
gyengébbek náluk, és úgy csapnak le rájuk, mint a hiénák.
/ Érdekes módon soha nem egyedül teszik ezt, mert a hasonszőrűek
gyorsan megtalálják egymást - vagy már eleve régi közöttük az
ismerettség - és csoportokba verődve végzik a rablásokat.../
Ha másképp nem megy, akkor egy-két pofon elcsattanása után
kipakoltatják a szerencsétlennel minden cuccát, és amit értékesnek
tartanak, azt magukévá teszik.
/ Akinek nincs számottevő ismerőse ezen a helyen, az teljes bizonyossággal elveszett.../
Kifejezetten "érdekes" látni és hallani, ahogyan ezek az emberek még erkölcsi magyarázatot is adnak annak, amit tesznek.
Mindenféle írígynek, "pulosnak" és szemétládának nevezik, amiért nem
kínálja meg őket mondjuk a cigijáből vagy kávéjából. / A "pulos" olyan
ember a börtön nyelvben, aki rejtegeti a sorstársai elől, amilye van /
Persze ez a kínálás náluk nem egy száll cigarettát jelent, hanem egy
egész dobozzal, és mivel annyit nem akar adni az illető, ezért
"büntetésből az írígységéért" elveszik mindenét.
Ezek a fogvatartottak már előre készülnek erre a szállítás közbeni
rablás-sorozatra, ezért alig hoznak magukkal valamit, hogy legyen
lehetőségük elvinni visszafelé a közben szerzett teli táskákat.
Sőt, kifejezetten kiprovokálják valamilyen formában, hogy szállításba
kerülhessenek - ha lehet minél többször -, hogy feltöltsék
árúkészletüket...
/ Csak akkor nincs szerencséjük, ha a sors éppen nem hoz eléjük náluk
gyengébbet, vagy magányos, ismerős nélküli embert, csak hozzájuk
hasonlókat. Mivel egymást sohasem bántják ilyen szempontból - mert nem
merik -, üres kézzel utaznak tovább.../
A gyengébbektől az ennivalót is elveszik, amit talán nem is bánnak
annyira, mint a kávét,cigit vagy tisztasági szereiket, mert evésre abban
a zsúfoltságban, bűzben és mocsokban nem is igazán akar senki.
Ezek az állapotok kb. délután kettőig tartanak, és ha belegondolunk,
hogy a közelebbi börtönökből érkezők már reggel nyolctól állnak ott
összezsúfolva a füstben, wc-és izzadtságszagban, akkor elképzelhető,
hogy mekkora fellélegzés, amikor végre ujra elindulhat a "gyászmenet" a
rabszállítók felé.
Ujabb névsorolvasás, majd a megszokott bilincselés és bajlódás a táskákkal.
/ Bár van, akinek ezt a gondját addigra már megoldották, mert elvették mindenét.../
A szállító autók egymás után indulnak, miután az utolsó abba az irányba szállítandó fogvatartott is megérkezett a Gyűjtőbe.
Ekkorra már megnyugszanak a kedélyek, a rablási vágy is elcsitul -
főleg ha kielégítésre talált -, és a körülményektől, az egész napos
stressztől kimerült emberek ujra alszanak, vagy bámulnak maguk elé...
A szerencsésebbek kis távolságra mennek, így délután négy óra körül
véget ér a megpróbáltatásuk, a pechesebbeknek viszont csak este
hét-nyolc óra felé következik be mindez.
Ekkor már csak egyetlen vágyat érez magában az ember - szeretne
elfeküdni a kemény börtön-ágyon, és aludni, ameddig csak lehet, de a
tapasztaltabbak már jól tudják, hogy erre csak ujabb tortúrák után lesz
lehetőségük...
Free Music at divine-music.info>