Kétezret írtunk. Én, Potzner Irén akkor már pszichodrámavezetőként dolgoztam.
Amikor pszichodrámára kezdtem járni, a hívószó Mestereimtől, Gallus Kláritól és
Pintér Gábortól érkezett: "A pszichodráma pszichológia és játék egyben!”
Én amatőr színjátszó voltam kisiskolás korom óta. Énekeltem egyénileg, kórusban, operát,
sanzont, egyszóval mindenem volt a színpad a szabadidőmben.
A tanulást a morenoi színpaddal kezdtem. Azután Sarkady Kamillától, Nyáry Pétertől,
Wolfram Mävers professzortól, és Deák Ákostól tanultam a bibliadrámát. Ekkor úgy
éreztem, hogy "hazaérkeztem”. Azután találkoztam a Kiss György Ádám által vezetett
play back színházzal is.
Innen már csak egy nagy levegővétel és egy ugrás volt a saját színház. Úgy gondoltam,
hogyha lehet élettörténeteket mesélni és annak az eszenciáját eljátszani rögtönözve a nézőnek,
akkor miért ne lehetne a bibliai történetekkel is ugyanezt? Mesélje el a közönség a kedvenc
bibliai történeteit, és mi eljátsszuk azokat.
Több csoportom volt akkor már, bibliadrámások. Megkérdeztem őket, hogy vállalkoznak-e egy
nagy kalandra: csináljunk rögtönző színházat, mindjárt kettőt. Egyet a Bibliából, egyet pedig
Szophoklész Oidipus királyából. Kétszer 4 napos tréningre nyertünk pályázatot.
Az Oidipusz király tréningnél az első nap a csoporttagok elsajátították az általam
ellesett rögtönzéses technikák néhány alapvető formáját.
A következő napon Szophoklész Oedipus királyát dolgoztuk fel a bibliodráma módszerével.
Eljátszottuk a saját szavainkkal, kiegészítve azokkal a történésekkel, amelyek a drámában nem
jelennek meg, csak említésre kerülnek.
A harmadik napon az alapdráma történetének modern, szociodramatikus formáit próbáltuk ki.
A tréning negyedik napján délelőtt kiválasztottunk 2 jelenkori történetet, a kereteit
megbeszéltük és este ezeket rögtönözve eljátszottuk az általunk meghívottaknak. A közönségnek
lehetősége volt a történetek végének megváltoztatására, amit a csoport tagjai - szintén
rögtönözve - eljátszottak.
Utána a csoport még megbeszélte a 4 napot és az előadást.
Ezt a 4 napot régi vezetőtársammal, Németh Máriával vezettem.
Úgy láttuk mindannyian, hogy jó kaland volt!
Miután a mélylélektani drámában megmártóztunk, már jöhetett a Biblia.
Itt másik vezetőtársat kerestem, mert a gyors és alapos bibliai tudás nagyon kellett.
Pásztor Antal református lelkész személyében találtam meg a segítőtársamat, akivel már
szintén vezettem csoportot.
Az első nap a csoporttagok elsajátították a rögtönzés néhány alapvető formáját, technikáját.
A következő két napon bibliai történetek mesélését és annak eljátszását próbáltuk ki.
A tréning negyedik napján délelőtt készültünk a délutáni színházi előadásra. Délután
rögtönzéses színházat játszottunk az érdeklődőknek, ahol a közönség a hangulatait és bibliai
történeteket mesélt el, és ezt játszották el amatőr színjátszóink.
Utána a csoport még megbeszélte a tréninget és az előadást. Nagyon jól sikerült!
Ezért azután folytattuk. Évente 1-2 bibliai színházi előadásunk volt és egy-egy drámából
is rögtönöztünk. A közönség jött, gyarapodott újakkal, és lett egy törzsközönségünk.
Azt láttuk, hogy a Biblia és a színházi rögtönzés még senkinek nem jutott eszébe, újdonság,
talán jó lenne egy állandó társulatot létrehozni. Így 2002-ben megalakult a
Meglepetés Színház 14 fővel, Pásztor Toni és az én vezetésemmel. Kialakítottuk a
bibliai rögtönző színház arculatát.
Ehhez hozzátartozik, hogy saját logónk van, amelyet Simon András
grafikusművész, költő készített nekünk és ezt a pólónkon is viseljük.
Simon András egyébként tiszteletbeli tagunk, ha ideje engedi, jön játszótársnak, nézőnek.
Sajnos sem Németh Mari (2000-2001) sem Pásztor Toni (2001-2003) nincs már velünk.
Őket váltotta Fodor Gábor (2003-2005), majd 2004 telétől Nyáry Péterrel vezetem a színházat.
Hang-, mozgásképzést, színpadtechnikákat, jelmezviseletet Molnár Ildikó és Selmeci Tünde rögtönzőtársaink tanítanak nekünk a próbákon és az intenziv edzőtáborokon. És tanuljuk a Bibliát, hogy "életre kelthessük”.
A társulat 19 főt számlál jelenleg. Így mindig ki tudunk állni az előadásokon 10 fővel legalább.
A drámákból alakuló rögtönzés (Don Carlos, Hamlet, Rómeo és
Júlia, Tartuffe, Versaille-i rögtönzés, Othello, Oidipusz király,
Antigoné, Bánk bán, Néma levente) jó gyakorlat nekünk
és nyitott műhelynek azok számára, akik ki szeretnék próbálni a színházi improvizációt.
Vezetője:
Dr. Potzner Irén pszichopedagógus
pszichodráma csoportvezető
KONSZTANTYIN SZTANYISZLAVSZKIJ
Helyezkedj el a sógoroknál, mert az ausztriai munkalehetőségek sokkal jobban jövedelmeznek, mint szinte bármely más magyarországi munka.