Erdélyi születésű - ahogy saját
famíliáját emlegetni szokta volt - a "híres-nemes nemzetes
Mály-család" sarja. Talán kevesebben tudják róla, hogy
egyébként örmény származású. Dajbukát Ilonával ketten
alkotják a hazai örménység "képviseletét" a magyar színháztörténetben,
annak az örménységnek, akiknek azért jelenléte koránt
sem volt szokatlan az akkori Erdély területén. Édesapja
- foglalkozására nézve: az aradi állomásfőnök - régi
vágású úriember, aki a városában egyfajta tekintéllyel
bíró potentát, és aki mélyen lenézi a "pojácákat", mert
a színészeket társadalmon kívüli személyeknek tartja,
ahogy akkoriban ez az általános felfogás uralkodik bizonyos
társadalmi körökben. Fiát, Gercsit, aki itt Aradon elvégezvén
a reáliskolát színész szeretne lenni, lebeszéli, sőt
egész egyszerűen nem engedi erre a pályára. Apja a színészt
a suszterlegénnyel helyezi egy rangra, de azért a színészt
valamivel még kevesebbre taksálja. Nem is tudja, és
tudta elhinni sohasem, hogy egy Mály gyerek!!! - komolyan
színész akar lenni, úgy képzelte, hogy ennek a pályaválasztásnak
valamiféle színésznőcske iránt fellobbant lángolás az
alapja. Nyilván volt is ennek a feltételezésnek némi
alapja, ám amikor Gercsi évtizedek múlva visszatekint
ezekre a régi időkre, az emlékezet jótékony köde ereszkedik
a pontos részletekre, bár nem tagadja sohasem ifjúkori
csínytevéseit. "- Ha színésznőt szeretsz - mondogatja
az öregúr ez időben - könnyebben eléred őt, ha mérnöknek
mégy, nem pedig pojácának, színésznek..."
"Igen, színész lettem, mert,
hogy tanárom szavaival éljek: eleven gyerek voltam.
Már akkor szerettem gombostűvel szurkálni társaimat,
nemcsak most. Sikerült is elérnem, hogy egyszer majdnem
kicsaptak az oskolából. Ekkor úgy határoztam, tengerészkapitány
leszek. No, persze ennek Jules Verne az oka. Utazni
akartam a világ körül" - mondja Mály Gerő egy múltját
faggató cikkben, 1929-ben. Nemcsak hogy egy iskolába
jár Rajnai Gáborral, a későbbi nagy és ismert színésszel,
hanem egy osztályba is, sőt éveken keresztül padtársak.
Legendákat meséltek kettejük iskolás történeteiről,
amelyben Rajnai és Mály az osztály, sőt nemritkán az
oskola mulattatóiként tűnnek fel ilyen-olyan okból kifolyólag.
Afféle jóban-rosszban együtt lévő pajtások. Aztán együtt
lesznek színészek is. Később is számtalan alkalommal
kerülnek közös darabban is egymás mellé, és lenyűgöző
ilyenkor kettejük játéka, de kevesen tudják, hogy mindezek
gyökerében ez a közös gyermek- és iskoláskori összetartozás
húzódik. Egyébként kezdő színészként is számos alkalommal
kerülnek egy társulatba. Vidéken többször közösen bérelnek
"hónapos szobát". Mindketten szegények, mindketten éhesek,
pénztelenek és napról napra élnek, absniclikből (szalámi-
és felvágott-vég, néhány filléres étek, jobbára kedvenc
kutyák, macskák számára) ebédelve jóízűen. Egymáson
segítve gomolyog sorsuk Erdélyből Budapest felé navigálva,
mígnem a Vígszínház színpadán egy-egy lenyűgöző előadásban,
a közönség is részesévé lehet ennek az örök színészbarátságnak.
"No de, utaztam is. Tíz évig
hetenként faluról falura mint vándorszínész. A mindenit...
csak színész lettem, de ebben az elhatározásomban otthon
sohasem akartak megnyugodni. No... aztán eljött az idő,
hogy nem volt miből kitagadniuk... Ezer szerencse..." Édesapját
sohasem tudja rávenni, hogy megnézze színpadon. "Nézd
- mondogatja az öreg tempósan és bölcsen - hallom, jó
színész vagy. Hát elhiszem. De nem megyek el a színházba,
mert hátha mégsem... Inkább hiszem." Faluzó színészként
is működik, és amikor pedig szűkében van a pénznek,
időszakosan beáll kereskedősegédnek és libákkal kereskedik,
az a Mály Gerő, aki majd húsz esztendőn át első sarzsik
között van a magyar színészet hadseregében. Egyébként
jóval később, a kommün hónapjai idején ismét libakereskedéssel
foglalkozik megélhetésből, mert a színházakat bezárják,
a bankban lévő pénzeket zárolják, nem juthat fizetőeszközhöz,
és hát élni meg kell valamiből. Mály Gerőben a vándorévek
felerősítik az élni akarást, ha nem így, hát amúgy.
No, de azért sohasem szomorkodik, pedig gyakran komédiázik
olyan kis falvakban is, amiknek a neve még a megyei
térképen sem szerepel. Sőt épp szülőfalujában községi
jegyzősegédnek is beáll egyszer, "mert göröngyös úton
vezet az ember élete, és sok mindent ki kell próbálni"
- mondogatja. Mint községi jegyzősegéd egyik feladatául
például a falu egyik házaspárjának kibékítését kapja.
"A komédiásvérnek ezen a pályán is hasznát láttam. Volt
a falunkban egy hibbanteszű hetvenéves csordás. Minduntalan
civakodott a feleségével, aki féltékeny volt. A felesége
akkoriban már a hatvannyolcadik évét taposta. A jegyző
rám bízta a házaspár kibékítését. Én aztán felvettem
egy ott talált fehér gallért és kenetteljes hangon megeskettem
őket arra, hogy békében fognak eztán élni. Így is történt."
Vidéki pályakezdés és vándorévek után, hogy miképpen
kerül Budapestre, ezt a részt homály fedi, valószínű,
bár adat ezt nem támasztja alá, hogy gyermekkori barátja,
színházi kollégája, Rajnai Gábor valamilyen szinten
szerepet játszhat a fővárosi jelenlétében.
"Alig néhány esztendeje - írja
1928 nyarán a "Délibáb" című színházi hetilap -, hogy
Mály Gerőt, a magyar színjátszásnak ezt a nagyszerű
értékét színházaink felfedezték. "Gercsi bácsi" addig
vidéki színtársulatoknál kallódott, majd Pestre jött,
kabarédarabokat játszott jól, rosszul, kedvvel, kedvetlenül.
Már csak alig lengett benne az ambíció, a becsvágy elhalványítója:
az idő egyre jobban elmúlt felette, amikor végre budapesti
nagyszínpadhoz engedték. Egy halk szavú Csehov-darabban
játszott egy öreg, bús parasztot. Szem nem maradt szárazon,
alakítása örökre feledhetetlen maradt... és szerződtették
a Vígszínházhoz. Itt egyik nagy siker a másikat követte.
Csak a gázsija ment felfelé csigalépésekben. ...a Vígszínház
műsortervezete most már esztendők óta számolt ezzel
a nagy tehetségű művésszel, és évek óta alig akad olyan
darab a Vígszínházban, amelyikben Mály Gerőnek ne jutna
kisebb vagy nagyobb szerep. Mály Gerő ugyanúgy érezte,
hogy hálával tartozik a Vígszínháznak, főleg pedig Jób
Dánielnek azért, hogy tehetségét felfedezték és a napfénynél
vakítóbb rivalda világosságába állították.
"Mály Gerő színésznek is, embernek
is a legkülönösebbek egyike - mondja róla Vígszínházi
kollégája, Fenyő Emil, majd így folytatja Mály Gerő
leírását. - Ritka emberpéldány. Íme: kerek, szinte nyak
nélküli fej, két csodálkozó, szúrós szem, jól tömött
törzs, ez utóbbi két kurta lábon pihen. Mindent, amit
csinál, halálosan komolyan vesz. Soha egy mosoly, egy
arcrezdülés nem árulja el, hogy éppen a legbadarabb
szövegeket mondja. Sőt, minél nagyobb képtelenségeket
mond, annál savanyúbb képet vág hozzá. Mintha gyomorbajos
lenne, s közben a legválogatottabb ételekre gondolna.
Ez a kettősség komikumának lényege. Ettől lesz ő falrengető
komikus."
"... én, tudják, mindig boldog
ember voltam és az vagyok ma is. Nagy öröm az, embereket
mulattatni. Csak az tudja, aki már csinálta. Aztán mindig
kitalálok valamit, ami szórakoztat. Mostanában például
odahaza szőnyegeket szövök. Hát ez nagyszerű szer az
idegesség ellen. No, persze amilyen ideges én vagyok...
attól még mozdonyvezető is lehetnék." Gercsi - ahogy
szinte gyerekkorától fogva hívja mindenki - szeret kártyázni,
sőt egyenesen imád. Ennél jobban a társaságot szereti
csak igazán, afféle társaság lelke. Kedves szóval tart
mindenkit, és jó házigazda módjára a társaság perifériájára
szorultakkal is foglalkozik, bevonja őket a társalgásba,
ébren tartja figyelmüket is. Valóságos művésze az emberek
összetartásának, miközben az italtól - légyen az bor,
sör, égetett szesz, pezsgő, - aránylag távol tartja
magát. A társaság egyik legnagyobb összetartó ereje
azonban, amikor főz. Gyönyörűségét leli a főzésben.
Még vándorszínészi éveiből tapasztalhatta, hogy mit
tesz egyes emberekkel az alkohol. Ez olyan erős és mély
benyomást tesz rá, hogy élete során, még a legnagyobb
válságok idején sem nyúl a feszültség feloldásául szolgáló
alkohol bárminemű formájához sem. Szeret utazni. Olaszországban
például többször is jár. Gyakran nyilatkozza, hogy "oda
úgy megy, mintha hazamenne az ember". Szeretne gazdálkodni,
pár hold földet tervez is mindig, majd egyszer vásárolni,
hogy öreg napjaiban ott eléldegélhessen. Ez persze rózsaszínű
vágyálom marad, mert sohasem vesz földet.
1931 februárjában a Bethlen
téri Színpadon adja Hufnágel Lojzi bácsit, a föld egyik
legnagyobb papucsférjét Korcsmáros Nándor "A ketrec"
című vígjátékában. Igazi főszerep, ahol virtuóz módon
alakít, és a többi szereplőhöz képest "száraz és mégis
sokszínű humora vezetett" - ahogy a kritika mondja.
1932 októberében a Vígszínház műsorra tűzi Indig Ottó
"Ember a híd alatt" című vígjátékát. A könnyed félreértéseken
alapuló vidámság egyik kedves figurája a Mály Gerő alakította
"a betörő" alakja. A történet végig feszes tempójú,
ugyanakkor elsősorban Mály Gerő lekenyerező tehetségére
épít. A darab cselekménye egy életcél nélkül maradó,
frissen diplomázott orvostanhallgató, Viski András körül
forog. A gazdasági válság sújtotta országban az állástalan
diplomások már egyesületbe tömörülnek a nagy nyomor
és kilátástalanság okán, amikor Viski megkapja azt a
diplomát, ami semmiféle élelemre nem váltható lassan
már át. Az állástalanság, a lehetőségek kétségbeejtő
korlátai miatt egy dunai híd alá vonul, hogy ott véget
vessen fiatal életének. Ekkor lép színre az egészséges
életfilozófiával megáldott csavargó, Mály Gerő, aki
az életmentés fejében - egy aprócska szívességképpen
- a megjelölt budai villába történő betörésre sarkallja
az életcél nélkül lebegő fiatalembert, akinek persze,
ha minden mindegy, akkor: "tessen már ezt a szívességet
még megtenni...". Persze a szakképzetlen betörőt elkápráztatják
az orvosi könyvek és műszerek, s azután, amikor maga
a tulajdonos (Góth Sándor) főorvos rajtakapja az alkalmi
tolvajjelöltet, beszélgetésbe elegyedik vele. Summa
summarum, az időközben előkerülő családtagok számára
már mint az újdonsült titkárát mutatja be a végzett
és állástalan orvostanhallgatót. Az orvosprofesszor
leánya (Muráti Lili) és az ifjonti betörő közt kialakuló
szerelem megnehezíti ugyan a helyzetet, ám a meseszövés
tekintetében egy kedves szálat szabadít a nézőkre. Összességében
a darab siker, Mály Gerő - még ha nincs is állandóan
a színen, de jelenléte meghatározó erejű, főszereppé
előlépett karakterszerep.
Mály Gerő élete talán legnagyobb
színpadi sikerét aratja Bubenyikként, "A Noszty-fiú
esete Tóth Marival" című darabban. Mint Kopereczky báró
inasa, bizalmasa, minden hájjal megkent tótumfaktumaként
felvidéki tájszólással, tótos akcentussal beszél, és
az egyébként koromfekete, drót keménységű haját ehhez
a szerephez levágatja, és koponyáját teljesen kopaszra
borotváltatja. Ahányszor csak megjelenik a színen jellegzetes
szedett-vedett ruházatában, és egy szelídített, Berci
nevű kos társaságában, hatalmas derültség, és nyílt
színi taps kíséri minden szavát. Góth Sándor alakítja
egyébként gazdáját, Kopereczky bárót, és közös jeleneteik
a darab mindenkori csúcsteljesítményei közé számítanak.
Ugyancsak kimagaslik a Rajnai Gábor játszotta Noszty
Feri és Mály közös színpadi játéka, estéről estére.
Az előadás színháztörténeti értékű, afféle mérföldkő.
A házi főpróbán ráadásul még egy kedves közjáték teszi
emlékezetessé az előadást. Alig kezdődik el a második
felvonás, amikor előadás közben egy úr föláll az egyik
páholyban, majd megindul a vasajtó felé. Az úr szemmel
láthatóan idegen a színház cakkos labirintusában, folyvást
elakad. "Mály urat keresem" - a színház egyik alkalmazottja
azonnal odavezeti, megmutatja Mály urat. Az úr hozzálép,
valamit mondani szeretne, de látszik, torka összeszorul
és szó nem jön ki az ajkán. Kitárja két karját és meleg
öleléssel borul a Bubenyiket alakító Mály Gerő nyakába.
Pillanatokig állnak így, míg végre az idegen úr erőt
vesz magán, és erősen fojtott hangon azt mondja: Köszönöm
uram, köszönjük mindnyájan, és különösen Önnek...! Mály
Gerő meghatódottan néz az idegen úrra. "- Szabadna esedeznem,
kit tisztelhetek az úrban?" - Én ifjú Mikszáth Kálmán
vagyok, Miskolc város főispánja..." (Tolnai Világlapja,
1926. október 13. / Mály Gerő)
"Nehéz, imbolygó járása van,
mint egy bölénynek, és Bubenyik gumilabdaszerepében
mégis szökkent, röppent a színpadon. Ez a nagy, darabos
legény, ez a lunguj Bubenyik, a nyolcvanas évek édes
mikszáthi "Landstreicher"-e, kedves, kormos pofájával,
barna kockás pantallójával, rongyokba és madzagokba
öltözötten, ahogy szombaton este lehajtotta a szerep
kedvéért kopaszra nyírott fejét, a feléje zúduló tapsorkán
ereje alatt komisz, kemény, örmény koponyájában bizonyára
nem arra gondolt, amire mindenki a nézőtéren: hogy íme,
a kutyagolások keserves évei leteltek, az út nem vezet
tovább, s ő nyugodtan ülhet a Pannónia utcai híres kis
fapadra sütkérezni, a szeptemberi nap, s a szeptemberi
dicsőségek kései verőfényében. A szombat esti premierest
nézőterén számára csupa idegen ült. Gőgös, kiábrándult
szépségek, fanyar, fölényes urak, legádázabb pesti premierpublikum.
És ez a publikum, úgy lelkesedett, pirult, sírt, vagy
hahotázott, ahogy Bubenyik - Mály Gerő akarta" - írja
Egyed Zoltán.
Mály Gerő humorát és egyéniségét
pompásan jellemzi az a kis párbeszéd, rövid riport,
amelyet Egyed Zoltánnal folytat ekkoriban:
"- Na, Bubenyik, mit szólsz a tegnap esti nagy sikerhez?
- Nem tudok izgatott lenni tőle.
- No?
- Nem. A premieren is a jelenésem előtt a Dózsa Pistát
csiklandoztam. Tudtam róla, hogy nagyon csiklandós.
Perczel, az ügyelő rám is szólt, hogy az Isten áldja
meg, Mály úr, mindenki a szerepével foglalkozik, ne
léháskodjék már, próbálják el inkább magukban az egészet!
A csiklandozást a többiek miatt abbahagytam, de próbálni
azt nem próbáltam. Azt már nem. Jön ott már minden magától,
nem kell azt próbálni. Mint ahogy jött is nekem mindég,
csak többnyire rövid ideig tartott. Mert én az életben
is Bubenyik vagyok, hiába is akarnak belőlem jampecet
csinálni és hiába akarják, hogy vadonatúj ruhában járjak,
az úgy is pecsétes lesz. És aztán minden emberben, még
a legkomikusabban is van valami vágy, hogy a többi embert
megnevettesse. Nekem mindig nagy örömöt szerzett, ha
az embereket meg tudtam nevettetni."
Kabos Gyula mellett őt tartják
az 1945 előtti filmgyártás másik nagy komikus egyéniségének,
és számos filmben szereznek együtt és külön-külön is
örömteli perceket a mindenkori nézőknek. Kabos kissé
ijedt, megszeppent, félénk, de ravaszkodó figuráival
szemben Mály kishivatalnok- és szolgaalakjaiból a tapasztalt,
bölcs ember fanyar, évődő humora szólal meg. Talán népszerűségének
egyik záloga is ez az ironizáló humor, "... árad a valóság
levegője, a mély és páratlanul meleg emberi humor" -
írja a korabeli filmkritika egyik alakításáról is, amely
azonban a konkrét szerepén túl is jól jellemzi alakításait.
Az 1931-ben forgatott "A kék bálvány"-tól az utoljára
vele forgatott "Sári bíró"-ig (1943) összesen több mint
50 hangosfilmet készít. Többen vádolják modorossággal,
bár modorosságra csábító testalkatától, és az elvárt
külsődleges ábrázolásoktól jobbára mentesíteni tudja
magát, sőt elmondható, hogy nagy gondot fordít a lélek-
és jellemábrázolásra. Készül rá, annak ellenére is,
hogy még a forgatásokon is közömbös arccal várakozik
jeleneteire. Idegességét egyedül a közvetlen környezetére
háruló "storizás", történetmesélés jelzi, habár inkább
ezt is a kollégák feszültségének oldására használja
- mint mondja, többször is. Ám rutinos partnereitől
tudni lehet, hogy amikor sok történet kerül elő, akkor
azért Gercsi nem olyan nyugodt...
Színészi mozgástere ugyanakkor
eléggé behatárolt, főszerepet sohasem játszik filmeken
sem, ahol igazi képességeit demonstrálni tudná. Jobbára
ravasz inasokat, furfangos szolgákat, elszegényedett,
agyafúrt vidéki rokonokat játszatnak vele, amely alakításokat
így is - a korlátozott lehetőségek közepette is - az
árnyalt játékkultúra jellemez. Szerencsés esetben egy-egy
ráosztott figurával tökéletesen azonosulni tud, ilyenkor
valósággal szárnyal, és a legenyhébb kifejezés is -
a lexikonok sablonos meghatározásával élve - az, hogy
"emlékezetes alakítást nyújt". Ilyen nevezetes szerepe
egyébként a "Légy jó mindhalálig" István pedellusa,
vagy "Az új földesúr"-ban, a "Fekete gyémántok"-ban
nyújtott alakításai, de felejthetetlen a "Három csengő"
inasaként éppúgy, mint a "Süt a nap" parasztgazdájaként,
vagy mint kereskedő a "Pista tekintetes úr"-ban. "A
hölgy egy kissé bogaras" című filmvígjátékban, amelyet
egyébként Vajda László művészeti irányításával Ráthonyi
Ákos rendez, Krompacher, a vezérigazgató furfangos mindenesének
szerepében csillogtatja ragyogó képességeit. A "Katyi"
című filmben a Bilicsi Tivadar alakította befutott pesti
színész inasát formálja. A film egyik kedves jelenete,
amikor egy intim pillanatban hallgatózáson kapják az
inas Mály Gerőt, az ajtó mögött. "- Na de, János! Maga
hallgatódzott! - Hát persze!" - mondja a világ termeszétesebb
hangján, sőt majdhogynem sértődötten, mintha ezt mondaná:
kikérem magamnak... ez magától értetődik... és hogy lehet
egyáltalában ilyet tőlem kérdezni? Egyébként fergeteges
humorú alakításaiban soha sincs túlzás vagy rájátszás.
Majdhogynem eszköztelenül, vagy inkább a legegyszerűbb
eszközökkel alkotja, építi fel szerepeit. Az "Anyámasszony
katonája" című filmben afféle zupás kiképző őrmestert
alakít lehengerlően. Zömök alkata, leptető beszédmodora,
érces hangja egyenesen predesztinálja erre a szerepre.
A forgatási szünetekben is őrmester-hangnemben beszél
a kollégáival, olyannyira, hogy még a lovak is megregulázódnak
szavára - és mindenki nagy derültségére. Ő is, mint
Kabos Gyula, számtalan dialógust maga kreál a filmben,
és sokszor eldönthetetlen a forgatás végére, hogy tulajdonképpen
ez már benne volt eredendően is a forgatókönyvben, vagy
Gercsi szájából hitelesen hangzó mondatot, ő találja
ki oda. Ilyen jelen esetben is egy hiteles őrmesteri
mondat a filmben, amikor a Mály kihallgatáson rárivall
az újoncra: "Hogy merészelt legénységi fenékkel tiszti
nyeregbe szállni?"
Ez a rendkívüli, egyéni temperamentumú
magyar komikus a második világháború alatt átélt borzalmak
láttán - félelmében - az első alkalommal itthagyja Európát,
és kimegy Amerikába. 1946 tavaszán az első magyar állampolgárok
egyike, aki amerikai beutazó vízumot kér és kap. Úgy
gondolja talán, hogy odaát mindent újra, elölről kezdhet
- írja Bános Tibor Mály Gerőről. Amerika azonban rövid
idő alatt felfalja, csaknem a szó legszorosabb értelmében.
Sohasem tanul meg angolul, gyakran hangoztatott jelszava:
"Ha az amerikaiak beszélni akarnak velem, tanuljanak
meg magyarul!" Ezt ott nem veszik tréfára, és nem vették
jó néven tőle... átlépnek a fafejű elveken egy szemvillanás
alatt, és ennek következtében egyre inkább elszigetelődik.
Míg végül New York egyik magyar vendéglőse megszánja
a neves magyar színészt, és alkalmazza a vendéglőjében.
Mosogat, felmos, és burgonyát hámoz. Kezdetben egy olasz
pizzásnál gyúr tésztát, de egy olasz munkaerő megjelenésével
ő hátrányba kerül, majd az utcára.
Barátoktól egyre inkább elszakad,
az otthoni dolgokról lassan mit sem tud. A New York-i
magyarok szánakozással látják nagyszerű színészünk rohamos
elszigetelődését a környezetétől. Hazajönni már ugyanakkor
nem tud, mert az 1948-as datálású hidegháború során
- ideiglenesen ugyan, de Magyarország elzárja a határait
az amerikaitól, így a kialakult, ugyanakkor ki nem mondott
moratórium okán hazatérésről szó sem lehet. Tehát Amerika
végül is nem fogadja el az öntörvényű művészt, ugyanakkor
hazájába se térhet vissza. Különös hazátlansága mélyen
elkeseríti. Megélhetésért küzd napról napra. Aztán egy
rövidhír: az 1952. július 12-én, New Yorkban megjelenő
magyar nyelvű hetilapban ugyanis "Az Ember" ezt jelenti:
"Mály Gerő, a ragyogó tehetségű magyar színész, New
York-i lakásán 60 éves korában hirtelen elhunyt. Egy
hét múlva, ugyan ez a lap megvonja élete gyors mérlegét
is:
"A tragikus gyorsasággal eltávozott Mály Gerőnek mintegy
1300 dollár megtakarított pénze maradt az egyik New
York-i bankban - sovány hagyaték ez egy sikerekben gazdag
művészi pálya után" - írja a lap kommentátora nekrológként.
Tragikus és szomorú vég ez. Múló porainak hazahozatala
szóba sem került soha. Mondják, hogy méltó temetését
a New York-i magyarok önzetlen támogatása teszi lehetővé.
Utca, intézmény, szobor nem viseli nevét. A XX. század
első felének egyik kitűnő komikusát lassan elfeledi
nem csak a színháztörténet, hanem a nézők is meg-megfeledkeznek
róla. Egyedül a sok-sok régi magyar filmben játszott
ezernyi karakterszerep kapcsán marad meg alakja - talán
a magyar színház és filmtörténet lapjain.
/ Forrás: Színészkönyvtár /
KONSZTANTYIN SZTANYISZLAVSZKIJ
Helyezkedj el a sógoroknál, mert az ausztriai munkalehetőségek sokkal jobban jövedelmeznek, mint szinte bármely más magyarországi munka.