A tragédia középpontjában egy konfliktus áll és egy tragikus hős,
aki bátran szembeszáll az egész világgal, vállalja önmagát és
valamilyen magasztos célért küzd. Általában hibái is vannak, ennek
ellenére vagy épp ezért azonosulni tudunk vele. Egyedül harcol, magára
marad és végül el is bukik, de erkölcsi győztesként bukik el.
Konfliktusrendszer: a szereplők viszonyulása a konfliktushoz és ezzel
együtt a tragikus hőshöz.
Az ókori görög kardaloknak 3 fajtája volt:
. Dithürambosz: Dionüszosz isten tiszteletére
. Epinikion: Zeusz, Az olimposzi istenek, valamint az olimpiai győztesek tiszteletére
. Paián: Apollón tiszteletére
Dionüszosz az antik görögök kedvenc istene volt. Tiszteletére voltak
elfogadott és a társadalom által nem elfogadott szertartások.
A polisz vezetése által elfogadott, intézményesített szertartások
a) kis dionüsszeia = Lenaia: január-február, csak Athén
b) nagy dionüsszeia: március, egész görög világ
Rendjük: Egy ég felé nyitott templom (színház) oltárára behozták
Dionüszosz szobrát. Körkórusban dithüramboszokat énekeltek az isten
tiszteletére. Ezeket az 50 tagú szatürosz jelmezbe öltözött férfikórus
adta elő.
Ebből alakult ki az elnevezés: tragosz + oidé = kecskebakok + ének
Tiltott szertartások
Dionüszosz isten tiszteletére rendeztek a polisz által tiltott
szertartásokat,amelyeket a sötét erők ünnepeiként a téboly, az őrület
rítusaként értelmeztek(téboly, mámor, orgiák).A polisz korának
civikizált, formaalkotó kultúrája az ősi, archaikus korszakból származó,
kegyetlennnek, visszataszítónak vélt szertartásokatmár nem tűri
el.Kitiltja, és törvénnyel sújtja polgárainak körében.Ettől függetlenül
ezek a szertartások nagyon népszerűek, és titokban tovább léteznek.
pl.:Bakkhanáriák[[=[1]]] által művelt Dionüsszosz-szertartások.
I. e. 6.században [[[2]]] megteremti az első színészt:Protagonisztrészt Az előadás előtt előbeszédet mond(Prologosz), az előadást pedig közbevetésekkel megszakítja(Epeiszodion) Theszpiszről nagyon kevés forrás maradt fenn. Nevezetes tragédiák (csak példának): Antigoné, Oidipusz, Hamlet, Rómeó és Júlia, Phaedra
/ FORRÁS: Wikipédia /
KONSZTANTYIN SZTANYISZLAVSZKIJ
Helyezkedj el a sógoroknál, mert az ausztriai munkalehetőségek sokkal jobban jövedelmeznek, mint szinte bármely más magyarországi munka.