KULTÚRA
Érdekes szónak tűnhet ez egy
börtönt nem ismerő ember számára, hiszen nagyon sokan úgy gondolják,
hogy ezek a fogalmak ismeretlenek a rácsok mögött.
/ Négy fal közé bezárt, maguk elé bámuló, önmagukba zárkózó vagy épp
agresszivan viselkedő elitélteket látnak amikor a börtönökre
gondolnak...És persze vannak szép számmal olyanok is, akik azért
gondolják ezt, mert azt szeretnék, ha így is lenne.../
Nos, a valóság egészen más!
A börtönök vezetése - némi csekély kivétellel - mindent elkövet, hogy
minél több kultúrálódási és tanulási lehetőséget biztosítson az
elitélteknek.
Az persze már más kérdés, hogy melyik börtönben miért törekednek erre...
Van, ahol valóban komolyan veszik - és akarják is -, hogy a nagyrészt
tanulatlan, kultúrát és művészetet nem ismerő vagy nem becsülő
fogvatartottakat a hosszú évek alatt, amennyire csak lehetséges,
műveltebbé és ezáltal alkalmasabbá tegyék a társadalomba való
visszailleszkedésre.
Aztán van olyan börtön, ahol a "kenyeret és cirkuszt a népnek" - régi
római igazság elve alapján teszik mindezt, mondván, hogy addig is
nyugodtan vannak a rabok, amíg valamilyen programon vehetnek részt.
Könnyűszerrel fel lehet ismerni ezeket a börtönöket, mert leginkább az
jellemző rájuk, hogy a civil életből hívnak vendégszereplésre előadókat -
sajnos válogatás nélkül!-, és nem a fogvatartottakat ösztönzik művészi
tevékenységre.
/ Ezzel az erővel nézhetnék a zárkájukban a tévét is...A meghívott vendégművészt ott is lehet látni.../
A leghelyesebben és legeredményesebben azokban a börtönökben járnak el,
ahol a két lehetőséget megfelelő arányban képesek ötvözni.
Mert valóban szükség van arra, hogy egy vendégművész "behozza" számukra
a civil élet hangulatát, de legalább ilyen fontos az, amikor a
fogvatartottak önmaguk ismerkednek meg a művészeti ágakkal, az önművelés
és önfejlesztés lehetőségeivel és előnyeivel.
Az erre törekvő börtönökben rengeteg szakkör működik, ahol
kipróbálhatják magukat az emberek, és olyan rejtett tehetségeiket
hozhatják a felszínre, amelyről nem is sejtették, hogy bennük van.
Ez a sikerélmény pedig meghatározó lehet további életükben...
Mivel könyvtáros és stúdiósként feladatom volt egy egész börtön
kultúrális életének megszervezése és lebonyolítása, sok csodálatos
szobrot, fafaragást, festményt és irodalmi alkotást volt részem látni az
ott töltött évek alatt, de igazi tapasztalatokat mégis leginkább a
színház nevelő hatásáról tudtam szerezni, mivel azt a szakkört vezettem,
az tartozott hozzám szorosabban.
A Hogyan lettem "ózdi fojtogató"?...- című írásomban már említést
tettem azokról az előadásainkról, amelyek színvonala a civil életben is
megállta volna a helyét - és ez az értékelés nem tőlem származik! -,
ezért túl nagy részletességgel erre most nem szeretnék kitérni.
Sokkal inkább arra, hogy milyen pozitív változásokat tapasztaltam a színházi szakkörben résztvevő elitélteken.
Jónéhány olyan elitéltnek "harcoltam ki" a részvételét a csoportban,
akik azidáig úgy voltak ismertek, mint akik balhésok és
megbízhatatlanok.
Attól fogva, hogy a csoport tagjai lehettek, egyrészt fontosnak érezték
magukat, másrészt levezethették fölös energiáikat a színpadon, arról
nem is beszélve, hogy "kimelkedhettek" a többi fogvatartott szürke
tömegéből, sőt megmutathatták önmagukat a többieknek.
Mindezt olyan fontosnak tartották, hogy inkább változtattak a magatartásukon, csak hogy a csoport tagjai maradhassanak.
/ Mert elég volt egy komolyabb fegyelemsértés, hogy többé ne engedjék őket oda! /
Ez méginkább erősödött bennük az első sikeres előadás után, amikor -
bármilyen furcsa is - de a többi elitélt megbecsüléssel és tisztelettel
nézett rájuk...
Egyetlen olyan ember sem volt közöttük, aki korábban bármikor is állt
volna színpadon, és nagyrészük soha nem olvasott verset, főleg nem
színdarabot.
Ezekkel az emberekkel kellett létrehozni egy József Attila emlékműsort, vagy előadni egy J.P. Sartre politikai szatírát...
Merész vállalkozás volt, melynek sikerében a kezdetekben én sem voltam biztos igazán.
Féltem, hogy túl magasra tettem nekik a mércét a darabválasztásokkal,
és ezen a véleményen volt a börtön nevelőinek nagyrésze is.
Szerencsére az eredmények mást mutattak.
És ami még meglepőbb volt, hogy a József Attila verseket néma csendben,
igazi odaadással szívta magába az iskolai végzettséget tekintve
alulképzett közönség, és a politikai szatíra legrejtettebb utalásait is
azonnal megértették!
/ Gyakorta érzékenyebben, mint a fegyőrök vagy nevelőtisztek.../
A kultúrális lehetőségek mellett az oktatás - a továbbtanulás -
lehetőségét is mindenképpen pozitívumként kell felhozni a
büntetésvégrehajtásnak!
Kivétel nélkül minden Bv. Intézetben müködik belső iskola, ahol az
elitéltek elvégezhetik a nyolc általánost, akiknek pedig ez már meg van,
azok nagyon sok fajta szakmát szerezhetnek ott töltött éveik alatt.
/ A szakács, targoncavezető, asztalos, villanyszerelő, stb. tanfolyamok
után a civil életben elvégzettel egyenértékű végzettséget igazoló
papírt kapnak! /
Az oktatást kintről bejáró tanárok végzik, akiket igazán becsülni
lehet, hogy vállalják ezt a nem mindennapi - és néha nem is veszélytelen
- feladatot!!!!
Hogy miben rejlik számukra a veszély?
Nos, tudni kell, hogy mint mindennel, ezzel a lehetőséggel is vissza lehet élni, és gyakorta meg is teszik a fogvatartottak.
Az iskolába vagy oktatásra járó elitéltek jelentős része ugyanis nem
azért jelentkezik mert annyira szeretne tanulni, hanem azért, hogy addig
se legyen bezárva a zárkájába.
Mivel az iskolakörlet egészen máshol van, mint az elitéltek zárkái, a
felügyelet csoportokban átkíséri őket az órákra, aztán az órák
végeztével majd visszamegy értük.
/ Nincsenek teljesen ellenőrzés nélkül hagyva, de nem is üli végig
velük az órákat egyetlen smasszer sem. Az iskolakörleten kívüli
asztalánál ül készenlétben, hogy beavatkozhasson bármilyen rendbontásba.
/
Ez a szinte mindennapos mozgási lehetőség kiváló alkalom arra, hogy
menetközben - vagy órák szünetében - odaszaladjanak más zárkákban lévő
ismerőseikhez és kölcsönkérjenek vagy üzleteljenek.
/ Mindennel felérő lehetőség ez egy börtönben, amikor hozhatják és
vihetik az árút és a híreket, és ezért inkább végig ülik az órákat.../
Joggal merülhet fel a kérdés, hogy ilyenkor hol van a felügyelet?....
Nos, az az igazság, hogy a börtönőrök és az elitéltek között a hosszú
évek alatt - akaratlanul is - kialakul egyfajta kapcsolat, amely lehet
szimpátián vagy unszinpátián alapuló.
Ha a szimpátia a jellemző, akkor az őr szemet huny bizonyos dolgok felett, főleg ha az nem súlyos fegyelemsértés.
Márpedig az, hogy valaki kölcsönkér egy kis kávét, cigit vagy teát,
vagy éppen borítékot, hogy levelet tudjon írni haza, az nem tartozik a
súlyosabb dolgok közé.
/ Az már persze más kérdés, hogy egy ellenőrzés során - ha kiderül - ez ennek ellenére az őr állásába is kerülhet! /
Gyakorta próbálkoznak azzal is, hogy az oktatást adó tanárt környékezik
meg, és igyekeznek rávenni arra, hogy ezt vagy azt hozzon be nekik, és -
az oktató személyiségétől függően - ez sokszor sikerrel is jár.
Természetesen azoknak a fogvatartottaknak, akik egyáltalán nem a
tanulás miatt járnak el az órákra, az eredményén is megmutatkozik
mindez, viszont van egy komoly probléma ebben az egészben, mégpedig az,
hogy aki egyszer már beiratkozott, azt soha nem buktatják meg!
Ez ugyanis nagymértékben rontaná a bv. intézet oktatási statisztikáját, illetve az egész oktatás értelmét megkérdőjelezné...
/ És ezzel nagyon is tisztában vannak az elitéltek is..../
Persze ne úgy képzeljük el a fentebb leírtakat, hogy a börtönök minden
fogvatartottja arra törekszik, hogy szakmát szerezzen vagy meglegyen
legalább a nyolc osztálya!
Nagyon is elenyésző ez a réteg - még az előbb említett, számukra pozitív visszaélési lehetőségek ellenére is.
/ A másik oka a csekély részvételnek, hogy az elitéltek nagy részét nem
is lehet beiskolázni, mivel olyan szigorú az őrzési fokozatuk - vagy
olyan a viselkedésük -, hogy nem adható meg nekik ez a mozgási
lehetőség! /
A szakma megszerzésének pedig azért nincs igazi vonzereje, mert minden
elitélt tudja, hogy büntetett előélete miatt már eleve hátránnyal indul
odakint, az amúgy is munkanélküliségtől terhelt társadalomban.
Így aztán nagy részük inkább a sportolási lehetőséget veszi igénybe, ahol a testét edzheti az agya helyett.
Tisztában van ugyanis azzal, hogy ha szabadul, a következő bűncselekmény elkövetésénél szüksége lesz a jó fizikumra.
Groteszkül hangozhat mindez, de még is ez az igazság.
Az elitéltek jelentős részének esze ágában sincs végigjárni a visszailleszkedés nehéz és rögös útját.
Vagy azért, mert már eleve erre inspirálja a személyisége, vagy pedig
azért, mert megpróbálta néhányszor, de minduntalan a társadalom
elutasító ellenállásába ütközött, és egyszerűen belefáradt, hogy ujra a
nehezebb megoldást válassza.
Sportolásra egyébként bőven kapnak lehetőséget, szinte mindennapos
rendszerességgel, főleg hétvégén, amikor egész nap a börtön udvarán
focizhatnak, súlyzózhatnak, kézilabdázhatnak, stb.
Rendszeresen rendeznek számukra bajnokságokat a különböző szintek között, és ezeket igen csak komolyan is veszik.
/ Olyannyira, hogy sokszor fajul verekedéssé egy-egy meccs, csak itt
nem a szurkolók ütik egymást, mint a civil életben, hanem a
játékosok..../
Meg kell jegyeznem, hogy az őrök is szivesebben engedik sportolni a
fogvatartottakat, mint tanulni, mert az udvaron egyszerre több felügyelő
hatékonyabban tudja ellenőrizni őket, mint a tantermekben!
/ Ráadásul az őrök is jobban szórakoznak, hisz foci vagy kézilabda meccset nézhetnek.../
Hasonló a hozzá állás a fogvatartottak - és őrök - részéről a hitoktatást illetően is.
Ma már egyre több vallási felekezet hitoktatója jár be a börtönökbe, "megmenteni az elkallódott lelkeket".
Egyszerre, egy időben, több helyiségben is zajlik hitoktatás, legyen az római katolikus, református vagy baptista.
Az elitéltek pedig áhítatos arccal ülik végig ezeket, főleg ha tudják, hogy a végén megint kapnak valamilyen ajándékot.
A különböző felekezetek mindegyike folytat ugyanis karitatív
tevékenységet, hogy hozzá járjanak többen - már megint ez a fránya
statisztika! -, és ilyenkor nagyon sok ajándékkal érkeznek.
Ezek az adakozások általában nagyobb egyházi ünnepekkor jellemzőek, de előfordul más alkalmakkor is, csak úgy spontán.
Ilyenkor aztán - mivel előre tudják, és a hír gyorsan terjed -,
tömegével jelennek meg az elitéltek, legfőképpen olyanok, akik korábban
egyszer sem voltak jelen egyetlen istentiszteleten sem.
Amikor megkapták az ajándékot az egyik helyen, akkor átmennek a másik,
majd a harmadik terembe is, hogy ott is kapjanak valamit.
/ Egyetlen felekezet terme szokott a legüresebb lenni. Jehova Tanúié,
mert ők, vallási meggyőződésüknek megfelelően nem ajándékoznak sem
kávét, sem cigarettát..../
Természetesen némely fogvatartott a hitoktatókat is igyekszik
megkörnyékezni, hogy behozzanak bizonyos tiltott dolgokat számukra, de
ez csak nagyon ritkán sikerül.
Vannak azonban "okosabb" elitéltek is, akik pontosan azt használják ki,
ami a hitoktatók leggyengébb pontja: a segítőkészséget és a hitet a
megjavítható, jó útra térő bünösökben.
/ Akik persze léteznek, csak nem olyan mértékben, mint amilyenben azt a hitoktatók és papok gondolják és szeretnék..../
A börtön-zenekar vezetője - akivel én is napi munkakapcsolatban álltam,
mert ők szolgáltatták a zenét a színpadi előadásainkhoz -, elkezdett
járni az egyik felekezet hittanóráira, és szinte egyik napról a másikra
"megtért".
Attól kezdve soha nem hallottuk káromkodni, leszokott a cigarettáról,
közöttünk is mindig Istenről beszélt, és bírált minket "hitetlen"
gondolkodásunk miatt.
Egy éven keresztül nem volt egyetlen olyan hittanóra sem, amelyen ne
vett volna részt, és azok befejeztével ő még félórákat beszélgetett
külön is a hitoktatóval.
Sikerült annyira a lelkész bizalmába férkőznie, hogy ő lett az egyik kedvenc "tanítvány" - ahogyan Júdás is az volt...
Elsírta a lelkésznek, hogy odakint nincs senkije, így aztán csomagot sem kap senkitől....
A hitoktató ezért rendszeresen - persze nevelői engedéllyel - hozott be neki tisztasági szereket, és más apróságokat.
Ez volt az első lépés.
Innentől már megállíthatatlanul haladtak az események...
Mi sem akartuk elhinni, amikor az egyik napon egy vadonat uj
szintetizátorral érkezett a lelkész, amelyet a kinti felekezet tagjai
gyűjtöttek össze ajándékként, hogy "megtért bárányuk" azon
gyakorolhasson és játszhasson, mivel a börtön szintetizátora már elég
régi.
Azt is elintézték neki, hogy magánál tarthassa a zárkájában - ha már egyszer az ő tulajdona - és ott is gyakorolhasson.
Aztán még nagyobb meglepetés következett!
Kijárták számára az intézet vezetésénél, hogy 2 napra elhagyhassa a
börtönt és résztvehessen a vallási felekezet szokásos éves
kongresszusán.
Ez nem semmi eredmény volt, ugyanis ez az elitélt korábban már többször
szökött, illetve köröztetni kellett, mert nem tért vissza a börtönből
kapott eltávozásról.
Így aztán esélye sem lett volna elhagyni a börtönt, egészen a szabadulásáig.
A felekezet vezetői azonban kezeskedtek érte, és megbeszélték a
parancsnokkal, hogy ők viszik és hozzák is vissza kocsival a börtönhöz
az elitéltet.
Igéretüket meg is tartották: az illetőt időben visszahozták, mindenki
megnyugodott, és ami még fontosabb: az elitélt is jó pontot szerzett,
ujra elkezdtek benne megbízni.
Néhány hónap múlva be is adta az eltávozási kérelmét, melyet az intézet
- kulturális munkája jutalmaként, és ujabb némi hitoktatói
közbenjárásra - meg is adott neki, mégpedig a maximális tíz napot.
Fél év múlva hozta vissza a rendőrség.
Közben eladta az ajándék szintetizátort, és miután elmulatta az árát,
csinált néhány betörést, mert ugye élni is kell valamiből...
Mindez persze nem tipikus eset, inkább csak kuriózumként jegyeztem le,
illetve annak bemutatására, hogy a fogvatartottak bizonyos rétegét
mennyire csak az érdekek viszik a vallási foglalkozásokra és
istentiszteletekre.
/ Azóta is csak mosolygok, amikor a hiradásokban olyan riportot látok,
ahol átszellemült arcú fogvatartottak ülnek a börtönök erre a célra
kijelölt termeiben...Hogyan is ülhetnének, amikor egy televíziós
csatorna kamerája bámul rájuk.../
Ennek ellenére fontosnak és bizonyos mértékben hatékonynak tartom azt,
hogy az egyház képviselteti magát a börtönök lakóinak nevelésében.
Ha másért nem, hát azért, mert - sokan életükben először - kezükbe
veszik a Bibliát, olvasnak is - amit egyébként nem nagyon tennének -, és
ha csak felületesen is, de mégérinti a lelküket mindaz, amit ott
hallanak!
Nem hagyhatom ki ebből a fejezetből - már csak azért sem mert saját
tapasztalataimra tudok támaszkodni - az elitéltek könyvtárlátogatási
szokásait sem.
Az tény, hogy az elitéltek egyébként is műveltebb része rengeteget olvas!
Tisztában vannak azzal, hogy lélekben és gondolatban addig sincsenek a
rácsok mögött, amíg a könyv lapjain megelevenedő világban járnak.
Persze ők vannak kevesebben.
Ennek ellenére a könyvtári látogatók számát igen csak megírigyelné bármelyik civil könyvtár.
Tömegével érkeznek az elitéltek, akiknek nagy része utóljára az általános iskolában látott könyvet, akkor is csak a borítóját.
A könyvtárba menetel ugyanis - hasonlóan a korábban leírt eseményekhez -
szintén kiváló lehetőség arra, hogy elhagyják zárkáikat, és menetközben
lebonyolíthassák üzleti és egyébb dolgaikat.
A könyvtárba belépve azonnal neki esnek a polcokon lévő könyveknek, és
válogatás nélkül - mindennemű elképzelés hiányában - forgatják,
nézegetik a könyveket, aztán ha valami miatt nem tetszik, akkor vagy a
földre dobják, vagy bedobják a polc mögé.
/ Gyakorta káromkodnak, hogy nincs egy normális könyv sem, amiről
persze a könyvtáros és a nevelők tehetnek. Pedig bátran kijelenthetem,
hogy a világirodalom remekei sorakoznak a polcokon.../
Egy-egy könyvtári látogatás után valóságos csatateret hagynak maguk
után, arról nem is beszélve, hogy a terem hangulatát kiemelő virágokat
vagy ellopják - hogy a zárkájukban is legyen -, vagy ami még rosszabb,
puszta szórakozásból kettétörik.
A visszahozott könyvek nagy része hiányos, főleg a vékony papírra
írottaké, amik kiválóan alkalmasak arra, hogy cigarettát sodorjanak
belőlük.
Ennél már csak az az érdekesebb, amikor megpróbálják ellopni, illetve el is lopják a könyvtárból a könyveket.
A kabátjuk alá dugnak néhány kötetet és úgy távoznak.
Pedig ennek semmi értelme, hiszen az még a börtön területén marad, haza vinni nem tudják, és nem is akarják.
Sokkal inkább a civil életből hozott beidegződésről van szó, ahol már eleve beléjük ivódott a lopás kényszere...
Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy a nevelők nagy része sem
fordít kellő energiát arra, hogy könyvtárlátogatásra szoktassa a keze
alá tartozó elitélteket!
Gyakorta csak a kultúrnevelő többszöri felszólítására - akár fél év
elteltével - kísérik vagy kísértetik át a könyvtárba az embereket, ez
idő alatt pedig - már csak a többszöri zárkarendezések gyors pakolászása
közben is - megrongálódnak a könyvek.
/ Pedig ott is van előírt kölcsönzési idő, amely 2 hét! /
Amikor pedig "méltóztatnak" lehetővé tenni az elitélteknek a könyvtár
látogatását, akkor beterelik őket a terembe, és ők elmennek kávézni vagy
beszélgetni valamelyik kollégával, aztán egy óra elteltével
visszajönnek értük.
Ez a felügyeleti hiány is nagymértékben járul hozzá a teremben elkövetett vandalizmushoz...
Gyakorta hivatkoznak ezek a nevelők arra, hogy azért nem hozzák az
embereiket, mert úgy sem érdemes, hiszen az elitéltek igazából nem is
könyvekért mennek a könyvtárba.
Mint azt fentebb írtam, ez túlnyomórészt így is van, viszont így azok
az elitéltek is elesnek a lehetőségtől, akik valóban olvasni
szeretnének, illetve a tanulatlanabb réteg esélyt sem kap arra, hogy
esetleg "barátjává váljék a könyv"...
/ Csak futólag - de nem mellékesen - jegyzem meg, hogy a börtön
könyvtárnak nevelők és őrök is beíratkozott tagjai lehetnek, akik közül
némelyiknek a könyvtárlátogatási kultúrája, illetve az általa keresett
könyvek színvonala semmiben sem emelkedik felül az elitéltekén... Arról
már nem is beszélve, hogy ők nem megrongálva hozzák vissza a könyveket,
hanem általában sehogy...Mertleginkább akkor jönnek, ha otthon a
gyereknek kell valamilyen kötelező olvasmány, amit egyszerűbb
"véglegesen" kikölcsönözni a börtön könyvtárból, mint megvenni.../
Joggal merül fel a kérdés - a fentebb leírtak alapján -, hogy
egyáltalán érdemes-e ilyen kultúrálódási lehetőséget biztosítani az
elitélteknek, és van-e valami nevelő hatása ennek az egésznek?
Nos, erre csak azt tudom mondani, hogy mindez ugyan úgy személy-függő, mint bármi más az életben.
Mert igenis vannak műveltebb fogvatartottak, akik igénylik és őszinte
örömmel veszik mindezt igénybe, és vannak olyanok is, akik ott kezdenek
el olvasni és ezt a szokásukat haza is viszik magukkal.
Miattuk mindenképpen érdemes!
Akik pedig a kultúrálódási lehetőségeket csak jó ürügynek használják
ügyes-bajos dolgaik elintézésére?...Nos, legalább elmondhatja a börtönök
vezetése, hogy esélyt adott nekik is szellemük fellendítésére...
/ Egyébként is: ha mindezt megszüntetnék a negatív jelenségek miatt, az
olyan lenne, mintha megszüntetnék a tömegközlekedést, mert sok a
bliccelő utas.../
Azt kell tehát mondanom, hogy a börtönök vezetése - nagyon helyesen! -
minden lehetőséget biztosít a bekerült elitéltek számára, hogy jobb,
okosabb emberként kerüljenek ki, a végeredmény viszont nem rajtuk -
illetve nem CSAK rajtuk - múlik...
/ Folytatás a 7. részben / Free Music at divine-music.info>