Tadeusz Kantor
(1915-1990)
Tadeusz Kantor a sokoldalú lengyel mûvész, aki egy személyben festõ, mûvészeti és színházi szakíró, díszlettervezõ, a Konspirációs Színház létrehozója, happeningek és embalage-ok rendezõje, a Halálszínház megalkotója 1915 április 6 -án született Wielopoléban. Kezdettõl idegen volt tõle mindenfajta nemzeti elzárkózás, a nyitottság és a kísérletezés híve volt és maradt egészen haláláig, ugyanakkor mûvészetének legfõbb ihletõje egy város: Krakkó, a mûvészek és tudósok évszázados otthona. 1935 - 39 között Kantor itt járt a Képzõmûvészeti Akadémiára azokkal a festõkkel - Krampe, Brzozowski, Mikulski - akikkel 1940 -ben a Konspirációs Színházat létrehozta. 1955 -ben Maria Jeremával közösen, ugyancsak itt Krakkóban alakította meg a Cricot2 -t, mely kezdetben a háború elõtti képzõmûvészek kabaréjának folytatása volt. Innen indult világhódító útjára, elõször 1968 - 71 között a híres happeningekkel (Vízityúk, A szépek és a bestiák), majd 1975 után a Halott osztállyal - ez volt az a darab, az az elõadás melynek révén Kantor színháza önálló színházi modellként végleg belépett a XX. századi európai színház legnagyobb felfedezéseinek sorába.
Kantor díszlettervei a Wielopole és a Halott osztály címû elõadásokhoz.
A Cricot színház harmincöt éves fennállása alatt, kilenc elõadást alkotott. A Cricot nem volt repertoár színház - ott minden elõadás egy-egy alkotói korszak összegzése, olyan szintézisre törekvõ mû (remekmû), melynek végsõ formáját Kantor a színpadi térbe és idõbe kivetített képek, emballage -ok, happeningek sorozatából a szemünk láttára komponált meg. Mert Kantor nem rekeszti ki magát az elõadásaiból, aktív résztvevõként irányítja, alakítja a mûalkotást, de nem szereplõként, hanem rendezõként.
Életmûve egy permanens belsõ reform: "állandó forradalom
szükséges ahhoz, hogy új dolgokat hozzunk létre." Örökösen szakít azzal amit
addig alkotott, hiszen az építés és a rombolás szüli a változásokat. Ugyanakkor
ezek az elõfázisai az alkotásnak kölcsönösen egymásba épülnek, s kiegészítik
egymást.
Kantor lehántott a színházról minden hagyományos értelemben vett teatralitást,
félredobta mindazt, ami az intézményes színház konvencióit alkotja: a
dobozszínpadot, a díszleteket, az ábrázoló színészt. A színház tiszta elemeit
kereste, független, autonóm színházat akart teremteni. A dobozszínpad már az elsõ
darabjában (Ulysses) üres szobává változik, ezáltal kérdõjelezi meg a színpadi
közeg és tér hagyományos felfogását; a díszletek itt tárgyakká, sajátos
mûvészi objektumokká változnak, s az élettelen, fiktív irodalmi alakok a
"túlvilágról" az élõ életbe lépnek át. "Az életet a mûvészetben
csak az élet hiányával, a halál és az üresség képzetével, a kommunikáció
hiányával lehet kifejezni." - írja késõbb a Halálszínház manifesztumában, s
ezzel azt sugallja, hogy az igazi színházhoz is csak annak hiányán keresztül vezet az
út. Elsõ elõadásától, az Ulysses visszatérésétõl, egészen az utolsó elõtti
darabjáig (Soha nem térek ide vissza) ez a téma: a visszatérés kényszere és ennek
megvalósítási lehetetlensége foglalkoztatja. A Konspirációs színház elõadásán
Ulysses nem Trójába tér vissza, hanem egy háború által tönkretett szobába,
amelyben mindössze egy ágyúcsõ és egy hangszóró a berendezés. A Halott osztály a
gyermekkorba való visszatérés lehetetlenségérõl szól. Az öregek belépnek egykori
osztálytermükbe, gyerekkori hasonmás bábuikat, "kinövéseiket" vonszolván
maguk után. Ez a színpadkép egy csapásra lerombolja bennünk a gyermekkor idillikus
illúzióját. A Wielopole, Wielopole elõadásának visszatérõ motívuma a családi
otthonba való képzeletbeli visszatérés, az az ellenállhatatlan vizionálási
kényszer melyre megsárgult családi képek nézegetése készteti az embert. A fénykép
egyszerre idézi meg a halottak idejét, az elmúlásét, és a megállított idõt mely
belemerevedett azokba a mozdulatokba és érzésekbe melyet a képek rögzítettek.
Kantornál a fénykép a halál jele, egy sajátos jel. A kép - mint mozdulatlanságba
dermedt halott - tovább él. E kettõsség eredendõ teatralitását fedezte fel Kantor,
azt a sokkoló hatást, melyet az élet és a halál instabil határhelyzete vált ki az
emberbõl, a nézõbõl. A Vesszenek a mûvészek! (más címen: Dögöljenek meg a
mûvészek!) témája ugyancsak a gyermekkori álmokba és képzetekbe való
visszatérés. Kantor itt a rendezõ, a mûvész és a gyermek egy személyben, aki
mûvészet halhatatlanságáról álmodik. A Soha nem térek ide vissza címû
elõadásban kantor életmûvének fõ motívumai elevenednek meg. Utolsó elõadásában
Kantor feloldozza a színpadot személyes jelenlétének kényszere alól, útjára akarja
bocsátani színházát, megkísérli függetleníteni önnön valóságos személyétõl:
olyan alteregót teremt, akit narrátori funkciókkal ruház fel, és aki gesztusaival és
intonációival a Mestert parodizálja, idézi meg, miközben Kantor családi világa
elevenedik meg a színpadon. Az elõadás nemcsak címében, témájában is
hangsúlyozottan szubjektív, a gyermekkorhoz, a mûvészpálya kezdetéhez való
visszatérést tárgyalja: Ma van a születésnapom.
Az avantgarde színház saját eszközeivel, ugyanazt éri el, amire Sztaniszlavszkij még
egy szûkebb területen törekedett, amikor azt tartotta, hogy a különbözõ
érzésekre, érzelmekre való visszaemlékezés lehetõvé teszi a visszatérést
magukhoz a primér érzelmekhez is. A fiktív irodalmi alakok, melyeket Kantor a
mûvészet világából hívott elõ, azáltal vetkõzik le eredetükre utaló
illúzió-létüket, hogy a legreálisabb realitás, a kantori "legalacsonyabb rendû
realitás" világába lépnek be, ahol szegényes "talált" tárgyak veszik
õket körül. De nem szokványosan bánnak ezekkel a tárgyakkal, hanem a szokásos
élethelyzeteket asszociáló funkciójuknak megfelelõen. A hétköznapiság számûzése
sajátos, a valóságban érvényes logikával ellentétes ábrázolási logikát hoz
magával, a véletlen logikáját. A szokásos funkcióitól megfosztott
"véletlen" tárgy hasonló metamorfózison megy keresztül, mint az alakok: a
bölcsõ koporsóvá változik, az ágy ravatallá, a szekrény nem ruhák, hanem figurák
tárolására szolgál. Ezek a tárgyak elsõsorban a családi otthon tárgyai, mint
például a Halott osztályban a kis bicikli, melynek forgó kerekén újra meg újra a
gyermek maneken kerül felülre. A tárgyaknak kantor felfogása szerint két csoportja
van:
1. Protézis tárgyak
Olyan tárgyak, melyek szinte össze vannak nõve a színész testével: zsák,
hátizsák, ajtó, bicikli. Az elõadás szereplõjét ezek a tárgyak határozzák meg,
így jön létre egy új színpadi realitás. E tárgyakat Kantor "szegény
tárgyaknak" nevezi, mert hiányzik belõlük a megfejthetõ jelszerûség. A
konkrét tárgy ugyanis nem rendelkezik eleve valamilyen szimbolikus jelentéssel - a
funkciót csak a tárgy és a színész összjátékából olvashatjuk ki.
2. Maneken tárgy
Elsõsorban hasonmásként funkcionál. A Halott osztályban ilyenek az öregek fiatalkori
hasonmásai, a Wielopoléban a katonák, a pap, valamint az anya hasonmásai. Kantor a
maneken figurájáról és funkciójáról a következõket vallja: "Nem hiszem, hogy
a maneken (vagy viaszfigura) képes helyettesíteni az élõ színészeket abban az
értelemben, ahogy azt Kleist és Craig képzelte. Ez túl könnyû és naiv lenne.
Igyekszem meghatározni azokat a motívumokat és törekvéseket, melyek eredményeként
ez a különleges teremtmény feltûnt gondolataim és eszméim között. Megjelenése
azzal a mind erõsebb meggyõzõdésemmel rímelt, hogy a mûvészetben az életet
kizárólag az élet hiányával lehet érzékeltetni, a halál szólítása útján, a
látszatok, az üresség, az üzenet hiánya segítségével. Színházamban a
manekeneknek erõs halál-érzetet keltõ és a halottak szubsztanciáját (létezését)
közvetítõ modellé kell válniuk. Modellé az élõ színész számára."
1975 -ben a krakkói Krzysztofory Galériában mutatták be elõször a Cricot2 társulat
tagjai a Halott osztályt, mellyel megkezdõdött immár hatodik korszaka: " a
Halálszínház". A Halott osztály az élet, halál és az emlékek körtánca. A
vénséges diákok mindnyájan apró hullákra emlékeztetõ gyermekeket vonszolnak
magukkal. Van amelyikük tehetetlenül lóg, a másik kétségbeesetten kapaszkodik de
mindegyikük megtestesíti a kérlelhetetlen lelkiismeretet, a számonkérõ, vádló és
elitélõ valamikori álmokat. Szégyentelenül feltárják vonszolóik múltját,
titkaikat. Ezáltal a bábú a maga színpadi megvalósulásán túl a színész
modelljévé válik. Ezek a vén diákok, a megállított idõkeretben végigutazzák
"életük filmjét" az iskolapadtól a ravatalig. A Halott osztály padsora lesz
az emlékezet mûködtetésének eszköze. Az osztályteremben sietõs készülõdés
folyik, az ürességgel való Nagy Játékhoz. És mivel mindez színházban történik -
a Halott osztály színészalakjai lojálisan betartják a színházi rítus szabályait;
szerepeket vesznek fel és játszanak el anélkül, hogy ennek túl nagy jelentõséget
tulajdonítanának, szinte automatikusan, a mindennapok unalomig ismételtségének
közönyével. Ez a momentum a nem-azonosulás momentuma, a távolságtartás
hangsúlyozása. De Kantor nem hagyja, hogy a nézõ az egyértelmûségnek ebben a
közegében sokáig megmaradjon. A játék szintjei egybemosódnak, nem lehet
meghatározni ki melyik szintjén áll a Játéknak. De lehet, hogy nem is játszanak itt
semmit. Lehet, hogy ez nem játék, hanem maga az élet.
Kantor itt is használ az elõadás folyamán kitalált, fiktív tárgyakat. Ilyen
például a mechanikus bölcsõ. Bölcsõ melyben a hagyományos elképzelések szerint
egy csecsemõnek kellene lennie. Kantor bölcsõjében ellenben két vasgolyó
szimbolizálja a babát. A gépezet mûködésének következtében a két vasgolyó
kemény csikorgó hangot ad ki, s a billenések ritmusát becsapódásuk kegyetlen zaja
adja meg. Ezeknek a mechanikus szerkezeteknek hol az a feladatuk, hogy kiiktassák a
színész érzelmeit, hol pedig, hogy a közönséggel együtt belehajszolják õket.
A takarítónõ cirkuszi élességû fénnyel világit rá a dolgok mulandóságára. Ezek
a legalacsonyabbrendû tevékenységek a tárgyakról áttevõdnek az emberekre, a
holttest teljesen egyértelmû megmosdatása leleplezi miféle kompetenciával bír a
Takarítónõ-halál. Bordélyház tulajdonosnõvé való végsõ, rettenetes
átalakulásában, teljes mértékben szintetizálódnak az egymástól oly távol esõ
fogalmak mint: halál - szex - szégyen - póz - megalázás - pátosz - abszolútúm....
A takarítónõ az utolsó híreket olvassa: 1914... kitört az elsõ világháború... az
osztrák trónörököst meggyilkolták Szarajevóban...
Az ablak mögött álló nõ: Halál. Ezzel zárul a kezdetben ártatlannak tûnõ ablakon
való benézés. mert az ablak sok komor titkot rejt. Félelmet és rossz közérzetet
kelt minden iránt, ami "azon túl van". Az ablak rendkívüli tárgy mely
elválaszt minket a másik oldalon lévõ ismeretlen világtól... a Haláltól...
A biciklis bácsi egy pillanatra sem válik meg gyermekkorának sajnálatraméltó
kopottas játékától. De nem is õ ül ezen a különös szerkezeten, hanem egy
keresztre feszített, halott gyermek...
Kantor számára a halál összefügg mind az egyetemes, mind az õ személyes
mitológiájával. A halál egy szintetizáló jellegû, mindennek az értelmét és
értelmetlenségét leleplezõ fogalommá (látvánnyá) válik, mely alkalmas arra, hogy
rámutasson az élet lényegére. Bár Kantor kapcsolata a halállal merõben formai.
Mindent megtesz a halál kifejezésére a színpadon, fokozottan ügyelve azonban, hogy
elkerülje a megszokott, sablonos ábrázolási eszközöket. Senki sem hal meg a
színpadon, nem a halál pillanatát ábrázolja, hanem a hozzá való viszonyunkat, azt a
meghatározottságot mely az életet teszi olyanná amilyen. Kantor szereti az életet. De
felfogása szerint a mûvésznek vállalnia kell különleges helyét a társadalomban, a
világegyetemben. Az emberek legfõbb közös vonása a félelem. Minden ember fél,
minden ember teli van sajátos, misztikus rettegéssel. A mûvész is fél, de a
többiekkel ellentétben neki vállalnia kell a félelemmel való örökös
szembenézést, a megsemmisülés, a halál kétségbeesésének újbóli és újbóli
átélését.
/ LITERATURA.HU /