Színészképzés Másképp-Minden ami színház ! - Színházi Események, Verseim,Verset mondok,Politikai szatíra,Dráma,Vígjáték,pszichodráma,Színház ,Színházi Alapfogalmak,Színitanoda,Színitanodáról,Színházi emberek,Színház ,Sztanyiszlavszkij,Grotowski,Reformerek klubja,magyar színháztól,francia színháztól,norvég színháztól,dán színházig,amerikai színházig,sturm und drang,vásári komédiától,zenés dráma,lapozható változatban

SZÍNÉSZKÉPZÉS MÁSKÉPP! - A SZÍNJÁTSZÁS TÖRTÉNETE 9.
Add a Facebook-hoz

FORDÍTÓ

Körkérdésünk
Értékeld honlapomat
Összes válasz: 250





HONLAP FŐ MENŰJE


ÍRÁSAIM,GONDOLATAIM


SZÍNHÁZTÖRTÉNET


MINDEN AMI SZÍNHÁZ






















A Commédie Francaise műsorainak legjelentősebb szerzője Voltaire volt, közel ötven színművével.

           
- Voltaire / Francois-Marie Arouet / / 1694 - 1778 /



Sokoldalú termékenysége, nagy kultúrája és szatirikus kritikai szelleme a kor írófejedelmévé avatta nem csak hazájában, de külföldön is.
Általában szellemes formában elmondott mindent, amit az abszolút monarchia és a hanyatló feudalizmus ellen el lehetett mondani.
Igen jól értett a színházhoz és a színpadi hatás feltételeivel is tökéletesen tisztában volt.
Darabjainak színrevitelekor ő vezette darabjai próbáit és gyakran idegesítette a színészeket azzal, hogy még próba közben is képes volt megváltoztatni szövegeit.
Jelentős érdeme volt, hogy az ő javaslatára szüntették meg 1756-ban Lauraguasis grófnak azt a kellemetlen szokását, hogy ő és az előkelők a színpadon foglalhattak helyet előadás közben.
Állítólag félt a közönség reakcióitól, mert kiszámíthatatlannak tartotta, ezért darabjai bemutatóin szabadjegyeket osztogatott szét a barátai között és klakőröket / fizetett tapsolókat / helyezett el a nézőtéren!
Ennek ellenére igen sok bukást kellett elszenvednie, melynek oka az a hibája volt, hogy nem tudott igazán hiteles alakokat teremteni darabjaiban.

Ebben az időben kezdett kibontakozni egy új műfaj is, melyet könnyeztető vígjátéknak vagy érzelmes vígjátéknak nevezünk.
Ennek első francia képviselője: Nivelle de la Chaussée / 1692 - 1754 /



Amint az a műfaj nevéből is kitűnik, nem kifejezetten nevettetésre, hanem megindításra törekszik, s az érzés győzelmét hirdeti az értelem fölött.
A szerelem, az emberiség és minden társadalmi viszonylat érzelmes magyarázata Rousseau műveiben is megjelenik s nagy visszhangot keltett a polgárság köreiben.

           - Denis Diderot / 1713 - 1784 /

[180px-Louis-Michel_van_Loo_001.jpg]

Megírta a kor legmaradandóbb színészesztétikai termékét Színészparadoxon címmel, mely halála után közel fél évszázaddal 1830-ban jelent csak meg nyomtatásban.
A felvilágosodás racionalizmusát híven tükrözi a mű alaptétele: a színész csak akkor tudja hitelesen megformálni szerepét, ha nem éli bele magát az alak lelki világába.
Ezzel Diderot a színpadi alkotás leglényegesebb problémáját vetette fel, mely körül azóta is éles vita zajlik.
Ő is letette a voksát az érzelmes vígjátékok mellett amikor A drámaköltészetről című darabjában a középfajú dráma jogosultságát hirdeti és dolgozza ki annak dramaturgiáját.
Ebben a megszokottnál sokkal realisztikusabb játékstílust, a szöveggel egyenrangú pantomimikus kifejező eszközöket és a darabhoz dramaturgiailag alkalmazkodó díszleteket követelt.

               - P. A. Caron de Beaumarchais / 1722 - 1799 /


















A század legjelentősebb drámaírója!
Első két drámája, az Eugénie és A két barát címűek nem keltettek különösebb feltűnést, majd A sevillai borbély első ötfelvonásos változata hatalmasat bukott.
Amikor viszont ugyan ezt a művet háromfelvonásossá dolgozta át, már nagy sikert aratott.
Ezután írta meg fő művét, a Figaro házassága címűt, mely óriási sikert aratott a főnemesség, a király és a polgárság körében egyaránt.
Elévülhetetlen érdeme, hogy kivívta a szerzői jogdíjak rendezését is!
Miután kimutatta, hogy a Comédie Francaise az utolsó harminc év alatt 200 ezer frankkal károsította meg a drámaírókat, 1780-ban létrehozta az egyezséget az első szerzői érdekképviselet és a színház között, amely szerint a szerzők ettől kezdve a bevétel egyhetedét kapták!


            - Az opera fejlődése.

Az Académie Royale de Musique - így nevezték akkor még az operát ! - háborítatlanul működött a Palais Royal színházában egészen 1763-ig, amikor egy hatalmas tűzvész teljesen elpusztította az épületet.
Ideiglenesen átköltöztek a Tuileriák színházába, majd 1770-ben vissza az újjáépített Palais Royalba, amely azonban 1781-ben ismét leégett.
Nem indult tehát valami fényesen a francia opera pályafutása.
Mindezek mellett örökös harcot kellett folytatnia a Comédie Italienne és a Theatre de la Foire zenés produkcióival.
Fontosabb képviselői:

            - Philippe Rameau / 1683 - 1768 /



Már első operája forradalmi újításokat hozott!
Újdonsága a dramatikus felépítésben és az újszerű harmonizálásban rejlett.
Ötvenéves volt, amikor első operájával megjelent, de ezután egymás után kerültek színpadra művei.

            - Jean-Jacques Rousseau / 1712 - 1778 /

Jean Jacques Rousseau (1712-1778)

Operái közül az egyetlen említésre méltó A falusi próféta című volt, melyet 1752-ben mutattak be.

              - Christoph Willibald Gluck / 1714 - 1787 /



Zenei újításaival óriási vitát és vihart kavart a kor opera kedvelői között.
Már híres zeneszerző volt, amikor Marie Antoinette hívására Párizsba ment és itt mutatták be 1773-ban Iphigenia Auliszban című operáját, valamint az Orpheusz és Euridiké címűt 1774-ben, a Alceste címűt 1776-ban, az Armida címűt 1777-ben és az Iphigénia Tauriszban címűt 1779-ban.
Operái Párizsban is vihart kavartak a zenevilágban, ezúttal az olasz zene hívei támadták reformtörekvéseit.

              - A balett

Legjelentősebb képviselője Jean-Georges Noverre / 1727 - 1810 /
 
http://tanc.hu/wp-content/uploads/2011/04/Jean-Georges-Noverre.jpg

Újításai felértek a fentebb említett Gluck operai reformjaival!
A párizsi operában Louis Dupré tanítványa volt, de a precíz, száraz, lélek nélküli tánctanártól csak a technikát vette át, majd külföldre költözött és önálló utakon, önálló gondolatokat kezdett megvalósítani.
1760-ban jelent meg Levelek a táncról című munkája, mely mély benyomást tett egész Európára.
Reformjának lényege a cselekményes balett, illetve táncdráma megteremtése, melyből hiányoznak a szervetlen entrée-k és intermezzók, s a tánc a drámai cselekmény hordozójává válik
A szólisták helyett az együttest tette előtérbe.
A mozgás felszabadítása érdekében megszüntette a krinolint, a fűzőt, a parókát és az álarcot.

       - A Comédia Italienne második franciaországi korszaka.

Orléans-i Fülöp régens hívta vissza az addig kiutasított és kiszorított olasz színészeket Párizsba, akik hamarosan birtokukba vették régi otthonukat, a Palais Royalt, amely már felújítva várta őket.
A társulat vezetője Luigi Riccoboni volt. / 1674 - 1738 /

Képzett, jó ízlésű és művelt társulatvezető volt, s egyben korának egyik leghíresebb színésze!
A rögtönzés ellensége volt, s már Olaszországban is azon munkálkodott, hogy megreformálja a commedia dell artét.
Olasz nyelven előadott darabjaik azonban Párizsban nem igazán arattak sikert, ezért rájöttek, hogy ha megakarnak maradni az országban, akkor át kell térniük a francia nyelvre.
XV. Lajos 1721-ben végleg szerződtette őket és 15 ezer font évjáradékot biztosított nekik.

       - A vásári színjátszás és az Opéra Comique

A vásári színjátszás / Théátre de la Foire / a XVII. század utolsó negyedében vált jelentőssé.
Az igen nagy kiterjedésű párizsi vásárokon a kereskedők barakjai között ütötték fel bódéikat és sátraikat a különféle mutatványosok, kötéltáncosok, kardnyelők, erőművészek, bűvészek, jósok és természetesen a vándorkomédiások és bábjátékosok.

Szeleburdi Gáspár és a varázshegedű

A Comédie Francaise és az Opera már kezdetektől fogva ellenségesen viselkedett a vásári színjátszókkal szemben, és privilégiumaikra támaszkodva igyekeztek minél több akadályt gördíteni az útjukba.
De az elnyomás és nélkülözés még inkább megedzette ezeket a vándortársulatokat.
Ráadásul a polgárság, mely a század végére kezébe ragadja a hatalmat, elsősorban a vásári komédiákat látogatta, mert ezeken az előadásokon kapott hangot politikai elégedetlensége, gúnyolódó, támadó, kritizáló szelleme, vagyis ezeket a társulatokat politikai harcának eszközeként tekintette.


/ Folytatás a 10. részben. /
 











KONSZTANTYIN SZTANYISZLAVSZKIJ


Helyezkedj el a sógoroknál, mert az ausztriai munkalehetőségek sokkal jobban jövedelmeznek, mint szinte bármely más magyarországi munka.



NETpark.hu linkkatalógus

eKereso katalógus



Ingyen hirdetés
Ingyenes hirdetés feladás.



ALTERNATÍV SZÍNITANODACylex Silver Díj
 

 

   LINKCSERE PARTENEREIM



Linkelo.net linkgyujtemeny




Meteora Linkgyujtemeny

Hasznosoldalak

Linkcsere.eu


Hahe.hu Online Tudakozo


HUN-WEB Magyar cimtar es kereso


WEBLAP katalogus

VIP Linkkatalogus

SEO KERESOBARAT LINKGYUJTEMENY

Ingyenweblapok.hu

NETpark.hu

LinkDr.hu

CegMAX cegkatalogus





ÉLETEM ÉS A BÖRTÖN


NE FELEDJÜK: ŐK IS SZÍNHÁZAK!


SZÍNHÁZI IRÁNYZATOK,STÍLUSOK


SZÍNHÁZI ÉS FILMES EMBEREK




NEVEZETES ALTERNATÍV ELŐADÁSOK




TRAGIKUS SORSÚ SZÍNÉSZEK




Barátaink:
  • Honlap létrehozása
  • Ingyenes online játékok
  • Az Ön Munkaasztala
  • Oktató videók
  • uCoz Rajongók Oldala


  • Statisztika

    Online összesen: 1
    Vendégek: 1
    Felhasználók: 0

    Belépés



    Lap tetejére /


    Copyright MyCorp © 2018Szeretnék ingyenes honlapot a uCoz rendszerben