A színészképzés módszere
A nézőket megindító mozdulatlan színész képe. David Zinder színésztankönyvének „záró képe" ez, kétdimenziós tabló, „amelyben a színház számtalan rétege - jelenlét, forma, ellenálló képesség, paradoxon, rejtély és kapcsolat - egyszerre és együtt létezik az előadás terében vibrálóan összehangolt közös képzelet pillanatában" (381.). Ez a „könyvpillanat" több szempontból is szimbolikus. Egyrészt mert magában foglalja a könyvben leírt képzési útvonal kimeneti követelményét: Zinder szerint ez a kép jeleníti meg a színészi munka legmagasabb fokát, az átalakuló színész sűrített jelenlétét. Másrészt pedig azért, mert a kimeneti követelmény önmagában véve is egy kép - olyan középponti fogalom ez Zinder rendszerében, amelynek számos aspektusa rétegződik egymásra a műhelymunka során: képesség, képzés, képzelet. A módszer nyitó képe is hasonló ehhez: a színész, aki „átlépi a küszöböt", a munka legelején nyitott készenléti állapotba helyezi magát. A rendszer tehát egy ciklus: visszatér a kezdethez, a mozgáson át a mozdulatlan színész állapotáig, de úgy, hogy a megtett út tapasztalata megjelenik a vég- (tehát kezdő-) pontban.
David Zinder a Tel-avivi Egyetem Színművészeti Tanszékén tanít,
emellett világszerte színházi work-shopokat tart saját, „képmunka"
elnevezésű módszerével, valamint Mihail Csehov metódusával. A
Kolozsvári Állami Magyar Színházhoz és a Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron
Színházhoz többéves aktív munkakapcsolat fűzi: műhelymunka-sorozatokat
vezetett, és előadásokat rendezett e társulatok számára. Színészképzési
módszerére Mihail Csehov pedagógiája volt a legnagyobb hatással;
elsősorban Csehovnak a pszichológiai gesztusra és a formaérzékre
vonatkozó elképzelései, illetve a testi kifejezőkészség elsődlegessége
a szóbeli közléssel szemben. Csehov mellett legtöbbször Eugenio Barba,
illetve Viola Spolin és Keith Johnstone gondolataira hivatkozik a
könyvében: a preexpresszív (kifejezés előtti) színészi állapot
fogalmára (Barba), valamint az improvizációs technika alapelveire és
gyakorlataira (Spolin, Johnstone). Test - hang - kép című, saját
színészképzési módszerét összefoglaló könyve angol nyelven 2001-ben
jelent meg először. Módszertani művének elsődleges címzettje a rendező,
csoportvezető, színészmesterség-tanár, ugyanakkor a színészek, táncosok
is beilleszthetik elképzeléseit egyéni munkájukba.
Egy, a
színészmesterséggel foglalkozó tankönyv írása során felmerülő
paradoxonnal Zinder is kénytelen volt szembesülni: a műhelymunka
mindennapi gyakorlata általában mentális hajlékonyságot, gyakran
rögtönzést követel meg a csoportvezetőtől a feladatok összeállításában
és vezetésében, míg az írott változatban - a könyv szerkezetéből
következően - fiktív időrendnek kell érvényesülnie. Ennek a kényszerű
időrendnek Zinder azzal tesz eleget, hogy művét két nagy részre osztja
Logika és Praxis címmel. A képzés logikájára vonatkozó, a gyakorlati
résznél jóval rövidebb első szakaszban egyrészt az alkotó folyamat
fejlesztésének analitikus megközelítését kínálja (azaz, úgy véli: a
kreatív gyakorlat egy részlete tanítható, amennyiben az adott elemet
sikerül leválasztani az alkotás egészéről, és nevet adva neki, további
gyakorlatokat rendelni hozzá), másrészt pedig vázolja a képzés
útvonalának főbb irányait:
a testtől a hangon át a képzeletig;
a fizikaitól a fizikai-vokálison át a fizikai-vokális-verbálisig;
az elvonttól a konkrétumig. (24.)
A
Praxis című fejezet a műhelymunka-sorozat részletes felosztását, az
ehhez tartozó gyakorlatokat, azok céljait, hangsúlyait és tanulságait
tartalmazza. Zinder igyekszik kerülni az alkotási folyamat leírásával
gyakran együtt járó misztikus ködöt, és figyelmeztet, hogy a
gyakorlatok megoldása során kerülni kell a pszichologizáló módszereket:
a megoldás maradjon absztrakt és formaközpontú.
A munkafolyamatban
a szerző elkülöníti a fizikai és a kreatív bemelegítés szakaszait;
rendszeres, összehangolt, pontos megvalósításukat a kreatív állapot
kialakításához és fejlesztéséhez elengedhetetlennek tartja. „Leporolja"
és rendszerbe állítja a másoktól ismert séta-, tükör- vagy
szoborgyakorlatok sorozatát, illetve a botokkal végzett feladatokat. Ez
utóbbiak a csoport tagjainak koncent- rációs és koordinációs készségét
egyaránt fejlesztik. A Formasorozatok és a Plasztikák nevű
gyakorlatsorok pedig az improvizációs technika alapjait segítenek
elsajátítani, a mozdulatokra, nem pedig a verbális kifejezésre
koncentrálva.
A műhelymunka során Zinder az alábbi terminusokat, szempontokat, magatartásmintákat sajátíttatja el a színészhallgatókkal:
a
kreatív pillanat, annak felismerése, megragadása, kimerítése és az új
alkotó ciklus felismerése. Zinder kísérletet tesz a kreatív pillanat
„stratégiai szempontok alapján történő szétbontására" (38.), így
elkülönítve a Készenlét, Láb-a-levegőben, Kreatív Bizonytalanság és
Lépés az ismeretlenbe nevű szakaszokat;
laza fókusz: a színész
figyelme mindent észleljen, de semmit se emeljen ki a látómezőből;
olyan alaptechnika, „amelynek révén a periferikus látás ugyanolyan
hatékonnyá válik, mint a frontális" (97.);
kapcsoltság
(connectedness): a színészi test, hang és képzelet erőteljes
„egységének/azonosságának" kisugárzása az előadás pillanatában (32.); a
fordító megjegyzése szerint a fogalom vonatkoztatható a színész és a
néző közötti viszonyra is;
veszélyedzés (dangerworks): „a szó
kettős értelmű, első jelentésében a veszélyre való edzést, felkészülést
jelenti, másik jelentése az, hogy a »veszély működik«, mozgósítja a
színészt" (Visky András szerkesztői megjegyzése, 83.). E gyakorlatok
végzése, technikává alakítása „»metaforikus légtornára« tanítja a
színészt, olyan merészségre, amely nem rejt kimondott fizikai veszélyt,
hanem a színészmesterség mindennapjaihoz szoktatja a színészt, megtanít
neki valamit alkotó énjéről, magáról az alkotás folyamatáról - de nem a
fizikai vakmerőségről szól" (150.);
sugárzás: Mihail Csehov
módszerének egyik leglényegesebb (és talán leggyakrabban
félremagyarázott, misztifikált) terminusa; Zinder egymásra épülő, a
tükörjátékokból kibomló gyakorlatokkal felfoghatóvá, megtapasztalhatóvá
és (bizonyos fokig) elsajátíthatóvá teszi a jelenséget;
színészi
káté: „a színészeknek olyan »mechanizmust« kell kiépíteniük, amellyel
az egyszeri tapasztalást »magatartássá« alakítják. Ennek egyik módja,
ha kialakítják magukban a »rákérdezés szokását«, ha az események
tapasztalása közben olyan kérdéseket tesznek fel önmaguknak, mint
például: »Mit teszek, miközben ezt élem?«, »Mit tettem, hogy ez
megtörténhetett?«, »Mit kell még tennem, hogy ez megtörténhessen?«"
(53.). A színészi önreflexió tehát az a tevékenység, amely elválasztja
a gyakorlatok végzésének, a játéknak a puszta élvezetét a céltudatos
felkészüléstől (bár ezek a fogalmak természetesen összefüggenek
egymással).
A test bemelegítése és alkalmassá tétele csak az egyik
aspektusa a rendszernek; a második nagy terület a hang használatának
elsajátítása. Zinder elsősorban Rudolf Steiner elképzelésére - a beszéd
mint „alakot öltött gesztus" - támaszkodik (253.), amikor test és hang
viszonyát, a mozgó és „hangzó" test összekapcsolt, összehangolt
állapotát keresi. Ebből következően a szöveg/beszéd esetében -
legalábbis a képzésnek ezen a szintjén - a hangsor, a hangok
asszociációkat keltő képessége válik érdekessé, nem pedig a szavak
elsődleges jelentése.
A módszer hármas felosztásának (test - hang
- képzelet) utolsó szakaszában Zinder abból a feltételezésből indul ki,
hogy „a képzelet képezhető eszköz" [eredeti kiemelés, 278.], a képzés
tétje pedig az, hogyan lehet „a test képteremtő funkcióját tudatosan
alkalmazott technikává formálni" (304.). Az egyre összetettebbé váló
gyakorlatok párhuzamosan haladnak a szóbeli és a testi kifejezés
területén („Véletlen beszéd", szoborgyakorlatok és a test
középpontjának megtalálására irányuló feladatok). A „Mozgó költészet"
és a „Verskoreográfia" gyakorlata zárja a kötetet. A verskoreográfia
befejezéseként Zinder arra kéri a színészt, hogy adja elő a verset
egyetlen szó és mozdulat nélkül - ez az a pillanat, amikor a képzési
folyamatban elérkezünk a nézőket megindító mozdulatlan színész képéhez.
Noha Zinder a rendszerében rejlő logikát és rendezettséget
hangsúlyozza, nem zárja ki, hogy az olvasó/rendező kiemeljen egyes
gyakorlatokat, szempontokat, és saját munkájába illessze őket.
(Recenziót írni egy gyakorlatsorokat tartalmazó tankönyvről
meglehetősen sajátos folyamat. A gyakorlatok nagyon jól néznek ki
„fejben", de az igazi próbatétel a műhelymunka valósága. Ezért
kipróbáltam néhányat. Működtek.)
A könyv végén található mutatók
sokat segíthetnének a mindennapi használat során: a gyakorlatok
betűrendes felsorolása mellett van tematikus mutató is, ez mindenképpen
pozitívum. A név- és tárgymutató azonban pontatlan és következetlen,
tehát használhatatlan.
Zinder könyvét a kolozsvári Koinónia adta ki,
színházi tárgyú sorozatának újabb köteteként. A magyar nyelvű
színészképzés számára rendkívül fontos, hogy Zinder módszere
hozzáférhetővé vált: olyan rugalmas, nyitott, ám koherens rendszerről
van szó, amely összefogja és egységbe rendezi a színész szóbeli és
testi kifejezőkészségének fejlesztését. A kötetet fordító Hatházi
András - színész, színészmesterség-tanár, rendező - a közös munka
tapasztalatain átszűrt értő megjegyzéseivel sokkal inkább közvetít;
végigkíséri az olvasót a képzés útján. Ahogyan a sorozatszerkesztő,
Visky András is „benne van" a könyvben. Hármas jelenlét, közös munka,
jó társaság.
Fordította Hatházi András. Koinónia, Kolozsvár, 2009.