AVANTGÁRD
1905-1945
"A művészet nem a láthatót adja vissza, inkább láthatóvá tesz." (Paul Klee)
A szó eredete: "avant garde": francia katonai műszó, jelentése előörs
A fogalom meghatározása: az új, minden eddigi hagyománytól tudatosan eltérni akaró művészeti irányzatok összefoglaló neve a 20. század első felében.
Céljuk: már nem a látvány valamilyen mértékű visszaadása, hanem a dolgok mögött rejlő gondolati tartalmak érzékeltetése (ilyen értelemben a szimbolizmushoz kapcsolható).
Ehhez a művészet hagyományos eszköztára nem megfelelő!
Törekvéseik, eszközeik:
- Hagyománybontás: a régi értékek teljes lerombolása vagy átértelmezése
- A művészi formanyelv radikális megújítása minden művészeti ágban
- A teljes emberi és művészi szabadság megvalósítása – a konvenciók hiánya
"Mi a szabad intuíció határtalan tartományába lépünk!" - Társadalomformáló programjuk is van, mert az emberek tudata másképp nem alakítható át
- A művészeti ágak közelednek egymáshoz (a film hatása igen erős), tiszta műfajokról már csak ritkán beszélhetünk
Témaválasztás:
A 20. századi ember megváltozott élete, elidegenedettsége, létminősége,
az embert fenyegető veszélyek vagy az előtte megnyíló lehetőségek.
Ebben erősen érezhető a korabeli polgári filozófiák (pl. egzisztencializmus) és lélektani irányzatok (Freud, Jung) hatása
Az avantgárd irányzatok csoportosítása
Formabontó "izmusok":- érzelmi alapon közelítenek az ábrázolt valósághoz
- indulatosak
- a hagyományos formák teljes lerombolása után új valóságot építenek
- minden művészeti ágban hatni tudnak
- értelmi, gondolati alapon közelítik meg a világot
- higgadtabbak
- a leghagyományosabb formákig bontják le a valóságot, majd azokból építkeznek
- csak képzőművészeti irányzatok