EDWARD GORDON CRAIG
Az angol könyvpiacon egy gyönyörű kiállítású könyv jelent meg, [*] amelyet valószínűleg minden európai nyelvre le fognak fordítani, mert akiről a könyv szól, a modern színpadnak sikertelen és dicsőséges Cyrano de Bergerac-ja, az a művész, aki legtöbbet adott a mai színpadnak és a legkevesebbet kapta tőle vissza.
Enid
Enid Rose könyvének nagy értéke az a rejtett melegség, amellyel a témáját kezeli. Tisztán művészi platformon annyira azonosította magát a mesterrel, hogy a könyv minden objektív vonalvezetése mellett is Gordon Craig legszubjektívebb lényét sugározza, és bármennyire provokálja is az ellentáborban működők - mondjuk, a megalkuvók kritikáját, senki sem zárkózhatik el az elől, hogy itt egy olyan harmincesztendős tevékenység tárul fel az olvasó előtt, amely a maga állandó kudarcaival és folytonos diadalaival, a maga következetes sikertelenségével és imponáló hódításaival Cyrano de Bergerac méreteit is meghaladja, aki azzal búcsúzik a világtól, hogy: «örökké súgtam s mindig hátul álltam».
*
Gordon Craig az utolsó harminc esztendő színházi fejlődésében
az a kezdeményező, az a kitaláló, az a küzködő, - aki mindig súg és hátul marad.
Igaz, neki is van elődje, akinek alakja, mint finom, szinte elmosódó sziluett
vetődik a mai színpadi fejlődés kezdőkorára. Úgyszólván csak a neve maradt meg,
az is csak a színházi szakemberek között. Az a pár könyv, amelyet megírt és
kiadott: rég eltűnt a könyvárusi forgalomból, többé nem is kapható s aligha
fogják újra kinyomatni. Ez a kilencvenes évek színházi pusztájában hatástalanul
maradt kiáltó szó gazdája Adolphe
A kilencvenes évek színházai, amelyek a meiningenizmus hatása alatt naturalista módon zsúfolt színpadi keretekkel dolgoztak, ahol plasztika és lapos vászon a legművészietlenebb formában keveredtek s a színész a régi szavalóiskola kemény békóit lerázva, a természetesség ürügye alatt a pongyola mozgás és beszéd minden neveletlenségével állott ki a rivalda elé: - a polgári közönségnek divatos mulattató intézményei Appia könyveit és rajzait észre sem vették. Appia csak 1928-ban halt meg, de a színházakban és a színházak számára sohasem is élt. Ugyan még életében fedezték fel, de mégis csak utólag s akkor is csak szűk és szakkörökben. Soha még úttörő egyéniség nem volt ennyire «előkelő idegen».
*
Gordon Craig is csak utólag értesült Appiáról, amikor az ő
újító és felforgató eszméi - amelyek a legősibb színpadi hagyományok
televényéből sarjadtak elő, - már írásban és képben rég a nyilvánosság előtt
forogtak. Appia tökéletlenségekre és fogyatékosságokra mutatott rá, javításokat
és igazításokat sürgetett, Gordon Craig ráeszmélt arra, hogy a színpad az egész
világon szolgálóleánya lett az irodalomnak, politikának, társadalmi kritikának s
univerzális átalakulást, teljes megújhodást követelt, hogy a szolgálóleányt
visszahelyezhesse egykori, királynői trónjára. Gordon Craignak egy napon kinyílt
a szeme, s úgy látta, hogy a születésénél és származásánál, történelmi erejénél
és létjogosultságánál fogva szuverén színpad hozzá van láncolva nemcsak az
irodalomhoz, hanem a legközönségesebb és legalpáribb
Gordon Craignek igazán megvolt minden adottsága ahhoz, hogy a
színpad egyetemes reformátora váljon belőle. Apja építész volt (az egész mai
színpad átfejlődése a festőiségről az építészeti hatások felé tör, - mert hiszen
az építészet valósággal tér-művészet), anyja Miss Ellen Terry, az utolsó ötven
esztendőnek legnagyobb és legnépszerűbb színésznője, - az angol Blaháné a drámai
színpadon. A Terry-család és különben is ősrégi színészdinasztia Angliában s
több tagja ma is elsőrendű szerepkörökben működik. Gordon Craig is színésznek
készült, évekig mint színész működött a nagy Irving mellett, akiről nagyon
érdekes könyvet adott ki a mult esztendőben. (Most éppen Boulogne-sur-Mer-ben az
anyjáról írott munkáját fejezi be, amely karácsonyra fog megjelenni.) Enid Rose
könyve arcképet hoz Gordon Craigról. A kép 1885-ből való s a
*
Ez a
*
És itt kezdődik Gordon Craig pályafutása, amely Miss Rose könyvében nyomról-nyomra kísérhető s amelynek lényeges eredménye úgy formulázható meg, hogy Gordon Craig minden könyvével átütő sikert ér el, minden európai színház siet elsajátítani és fölhasználni az ő eredményeit, a föld alól bújnak elő utánzói és tanítványai, nincs olyan szakember, aki ne ismerné és ne idézné, cikkek és kritikák tömege jelenik meg róla az ujságokban és a folyóiratokban, - de 1902-től 1931-ig nem tud állandó színházhoz jutni, sem Angliában, sem Anglián kívül; egyes produkciókra hívja őt Brahm, aztán Reinhardt, Isadora Duncan és Duse Eleonóra, Sztaniszlavszky Moszkvában és a kopenhágai udvari színház Dániában, - de ez a vendégjárás sohasem folytatódik, nem visz semmiféle megoldásig, ellenben állandóan konfliktusok merülnek föl, néha az is megtörténik, hogy Gordon Craig kedvetlenül abbahagyja a munkát, amelyet a legnagyobb kedvvel vállalt.
Kényszerítőleg merül föl a kérdés, mi az oka ennek a nagy
sikertelen dicsőségnek? Huszonkilenc év alatt a tömjénező és magasztaló kritikák
között mérges kis cikkek is bukkannak fel, amelyek magyarázatul akarnak
szolgálni ehhez a különös karrierhez. Gordon Craig maga (ez Miss Rose könyvéből
is kitűnik) nem egyszer - mint például Bernard Shawra vonatkozólag is, -
hajlandó személyes motívumokat látni az ő elgáncsolásában, de másfelől az a
bámulatraméltó szívósság, az a törhetetlen elvfenntartás, amelyet egész
működésébe belevisz, nagyszerű színházi folyóirata, a
*
Bernard Shaw
és Gordon Craig mély konfliktusában és ellentétében meg lehet találni arra a
kérdésre, hogy Craig egy egész emberöltő alatt miért nem juthatott állandó
színpadhoz, s ha ezt a konfliktust igazán megértjük, Craig helyzetét és sorsát
nem is fogjuk olyan tragikusnak érezni. Gordon Craig, mint igazi és
meggyőződéses újító, a szinház hanyatlását az irodalom érvényesülésével hozta
kapcsolatba. Ezért nyúlt vissza a commedia dell' artehez, a megíratlan drámához,
az írótól független színjátszáshoz is, amelyben a szinház igazi megtestesülését
látta, szemben a mai üzleti szinházzal, amely akkor diadalmaskodott, amikor
Goldoni legyőzte Gozzit. Bernard
Shaw, az irodalmi vígjátékíró, az ő parancsoló és változhatatlan szövegével, -
csak ellenség lehetett Gordon Craig szemében, mielőtt még a legcsekélyebb
személyi összekülönbözésre kerülhetett sor kettejük között. Gordon Craig a maga
álláspontját e kérdésben olyan világosan szögezte le, hogy itt vita sem
lehetséges. «A szinház a népnek szólott, - írja Craig, - és csakis a népnek. A
költők azonban a szinházat lefoglalták a kevésszámú műértők számára. Nehéz
lélektani bonyodalmakat vittek a közönség elé, nehéz nyelven s olyasvalamit
nyujtanak neki, amit nem tud megérteni, holott a szinháznak
Gordon Craig tragikus életküzdelmének itt rejlik a kulcsa. Az európai dráma és szinház csakugyan összekapcsolódott az irodalommal, de ez az összakapcsolódás, jobban mondva összenövés a renaissenceban ment végbe, amikor az antik irodalom beáramlott a népies játékokba s az akkori élet beágyazódott az antik irodalom formáiba. Ez a fejlődés szülte Shakespeare-t, Calderon-t, Moliére-t, végeredményben Schiller-t és Goethe-t s ezt a fejlődést az európai szinház - legalább az eddigi tapasztalás szerint soha vissza nem csinálhatja. Viszont dönthetetlenül igaz, hogy a renaissance-dráma a maga továbbfejlődése során nagy színpadi és színészi értékeket és lehetőségeket hullatott el, beletévedt szörnyűséges operai keretekbe s az európai színpad Gordon Craig föllépésekor teljesen érett volt a nagy színpadi megújhodásra. Gordon Craig azonban egyről feledkezett meg, hogy ma már a drámának két tipusával kell számolnunk, azzal, ahol még mindig a költő az első hegedüs (és az lesz a jövőben is) s a másikkal, amelynek centruma és benefaktora vagy malefaktora a rendezőnek nevezett egyetemes művész. Ez a két tipus, az irodalmi és a színházi dráma egyre jobban távolodik egymástól s a geometrikus képet remekül mutatja az ív, amelyet Reinhardt írt le a maga fejlődésében, amelyben szemmellátható, hogy az irodalmi drámától hogyan távolodik el egyre jobban a drámai revű felé. Gordon Craignek egészen sajátos balvégzete az volt, hogy az ő merőben és tisztán színházi és színpadi szándékait mindig olyan művekkel szemben és olyan színpadokon próbálta megvalósítani, amelyek bevallottan benne állottak az irodalmi vizekben. Ő természetes akadályokra bukkant s ezeket sokszor a személyes ellentét álarcában nem tudta fölismerni. Ő csak azt érezte, hogy nem lehet megalkudnia, viszont az illető színházakban, az illető darabokkal és az illető színészekkel csak megalkudni lehetett volna. És hasonló helyzetben voltak a színházak és az igazgatók is, akikkel Craig nem tudott zöld ágra vergődni. Minden színház és minden igazgató kezdettől fogva érezte, hogy Gordon Craigben a színpad legigazibb művésze és újítója jelent meg s két kézzel kaptak fel mindent, amit a munkájából fölszedhettek. De nem tudtak és ezért nem is akartak szőröstől-bőröstől átalakulni az ő programja szerint. Ez az oka és magyarázata annak, hogy nincs ma Európában egyetlen színház, amelyben Gordon Craig kezenyomát, hatását és befolyását ne lehetne látni, viszont az egész világon nincs egyetlen színház, melyet Gordon Craig a magáénak mondhatna s amelyben az ő hatása és befolyása teljesen és tökéletesen érvényesülne. Ahol szerencséskezű üzleti vállalkozóknak tíz, húsz, sőt harminc színházuk van, az úttörőnek és mesternek egyetlenegy színház sem jutott s Angliának még nemzeti színháza sincsen, ahol ez a gazdag fantázia, ez a nagy készség és képesség kiélhette volna magát.
*
De ha az ember jól odafigyel, ennek a tragikus pályának a mélyéből olyan zene hallatszik, mint az ötfelvonásos shakespearei tragédiák befejező mondatai után. Hiába nevezi őt az egyik angol kritikus «the impractical idealist»-nak (a gyakorlatiatlan idealistának), vagy a másik «the doyen of the English unemployed»-nek, a legöregebb angol munkanélkülinek, Reinhardttól kezdve Tairoffig, Sztaniszlavszky-tól kezdve Copeau-ig, mindenki adósa neki az európai színpadon s ő az, aki senkinek sem tartozik. S mindazok az igazgatók és rendezők, akik a naturalizmus nyomában jöttek, annyi Gordon Craiget építettek és festettek bele az ő színpadi keretükbe, amennyi éppen belefért, egyebekben pedig annak rendje és módja szerint megalkudtak a viszonyokkal, a közízléssel, az anyagi és színészi lehetőségekkel és mindennel, amivel meg kellett alkudniok s amit felsorolni is szinte lehetetlen. Gordon Craignak a maga imponáló elszigeteltségében nem lehetett, de nem is kellett senkivel és semmivel megalkudnia. Fentartotta minden művészi igényét s egyetlen elvét és meggyőződését sem akasztotta szögre. Sikertelensége olyan tartalmas és olyan nagyméretű, hogy a legnagyobb sikerek is eltörpülnek mellette. Ki a megmondhatója, ha véletlenül mégis akad angol vagy amerikai vállalkozó, aki megépíti és berendezi számára az ő álmainak a színházát; nem jelentek volna-e meg ott is a megalkuvásnak és a kiábrándulásnak fakó szellemei, nem derült volna-e ki, ami most már soha ki nem derülhet, hogy Gordon Craig a legsajátabb színházában sem valósíthatja meg száz százalékosan az ő álmát, mert itt a hagyománynak és élő jelennek pozitív akadályai merednek föl, mint kőfalak s a színház minden szépsége és szenzációja mellett is mindenkor a konvencióknak és koncesszióknak hajléka is volt s bizonyos tekintetben mindig megmarad a Hjalmar Ekdalék házának, ahol az ideális követeléseket nem sikerül behajtani.
Írta: Hevesi Sándor
/ FORRÁS: Literatura.hu /