Erwin Piscator
(1893 - 1966)
Erwin Piscator művészi fejlődésének útja különös következetességet mutat. Az 1893-ban, Ulm városában született rendező, első színházi lépéseit a müncheni Hoftheaterben tette meg, ahol ritkán kerültek színre invenciózus előadások. Az első világháború alatt a fronton rendezett előadásokat az elcsigázott katonák számára, könnyed komédiákat és burleszkeket hogy némileg emelje a harci morált. "Művészet a pálinka szintjén" mondta ő maga. 1919-ben nagyszabású tervekkel tele Königsbergben megnyitotta első színházát a Das Tribunal-t. A színház repertoárját elsődlegesen Strindberg, Wedekind és Sternheim darabjai képezték. A közönséget azonban nem sikerült megnyernie, és mivel összetűzésbe került a város vezetőségével, Berlinbe távozott. Itt az avantgard törekvések gyűjtőhelyén hozza létre a Proletár Színház-at, melynek elsődleges célja az agitáció. Színészeit kizárólag dillettánsokból válogatta össze, mivel sem érzelmi reakciót, sem átélést nem várt tőlük. Repertoárjuk lényegét az aktualitás képezte, olyan eseményeket vittek színpadra, melyek önmagukért beszéltek. Szövegeiket többnyire kollektíven szerkesztették, a próbákon "dobták össze", hírlapokból, újságokból. Így készült az Oroszorszoág napja és a Meddíg tart még ez a mocskos burzsoá igazságtalanság? Gorkij Ellenségek című darabját is színre vitték, jelentősen a társulat képességeire szabva. Merész újítóként játékfilm és hiradórészletek alkalmazásával idézett a színpadra tájakat és tömegjeleneteket, sokféle fény és hangeffektust, színpadi gépezetet használt fel a totális színház élményének megteremtéséhez.A technika iránti vonzalma olykor a hatás rovására ment, ugyanis a harsogó hangosbeszélők, a villódzó fények, a szirénák és a sűrűn mozgatott forgószínpad elterelték a figyelmet a darab üzenetéről.
Erwin Piscator:
A politikai színház
A dokumentumdráma
Első olyan előadásunk,
amelynek szövegbeli és színpadi anyagát egyedül a politikai dokumentum
szolgáltatta, az És mégis ! volt (Grosses Schauspielhaus, 1925. július 12). A
darab revüformában mutatta be a háború kitörésétől a Liebknecht és Luxemburg
meggyilkolásáig terjedő időszakot. A revü címe Liebkpecht híres jelszava lett:
„És mégis!" így akartuk kifejezésre juttatni, hogy a társadalmi forradalom, az
1919-es borzalmas vereség ellenére, tovább halad a maga útján.
Az előadás
kollektív módszerrel jött létre: a szerző, a rendező, a zenészek, a
díszletfestők és a színészek munkája mindvégig egymásba fonódott. A szöveggel
együtt születtek meg a színpadképek és a zene, a a rendezéssel párhuzamosan
fejlődött tovább a szöveg. Egyidőben a színház több helyén állítottak be
jeleneteket, mielőtt még szövegük elkészült volna. Első ízben határoztuk el,
hogy a filmet szervesen összckapcsoljuk a színpadi történésekkel.
Később
gyakran állították, hogy ezt a gondolatot az, oroszoktól vettem át. Valójában
ekkor színte egyáltalán nem ismertem még a szovjetorosz színházi viszonyokat, az
előadásokról stb. szóló hírek nagyon gyéren szivárogtak hozzánk. Egyébként az
elsőbbség kérdése teljesen lényegtelen. Hiszen mit akartam és mit akarok én
elérni egész munkámmal? Semmiképpen sem azt, hogy kész sablonok, plakátszerű
tézisek segítségével pusztán propagálója legyek egy világnézetnek; azt akarom
bebizonyítani, hogy a mi korunkban ez a világnézet - és minden, ami belőle
következik - az egyedül helytálló. Állítani sok mindent lehet; állításaink nem
lesznek igazabbak vagy hatásosabbak, ha isme telgetjük őket. A meggyőző
bizonyítás csak az anyag tudományos feltárásán alapulhat. Ilyen módon
bizonyítani pedig csak akkor tudok, ha — színpadi nyelvre fordítva — túllépek a
magánjellegű színpadi életkivágáson, az alakok merőben egyéni arculatán, a sors
véletlenszerűségének jellegén. Ehhez viszont az szükséges, hogy kapcsolatot
teremtsek a színpadi cselekmény és a nagy történelmi hatóerők között. Nem
véletlen, hogy minden darabomban az anyag lett a főszereplő: az élet
törvényszerűségei csak akkor tárulnak fel, a magánember sorsa csak akkor telik
meg magasabb értelemmel, ha az anyagból indulunk ki. Ehhez pedig olyan eszközök
szükségesek, amelyek megmutatják a kölcsönhatást a nagy emberi-emberfölötti
tényezők és az egyén vagy az osztály között. Ilyen eszköz, többek között, a film
- de semmi más, csak eszköz, amelyet már holnap fel lehet cserélni valami
jobbal.
Az És mégis! című revüben a film is dokumentum volt. A birodalmi
archívum anyagából, amelyet barátaink rendelkezésünkre bocsátottak,
mindenekelőtt hiteles felvételeket használtunk fel a háborúról, a leszerelésről,
továbbá egy arcképcsarnokot Európa valamennyi uralkodóházáról stb. A képek
nyersen tárták fel a háború minden szörnyűségét. Lángszórós támadások, szitává
lőtt emberi testek halmaza, égő városok; a háborús filmek „divatja" még nem
harapózott el. Az effajta képeknek száz beszámolónál erősebben kellett hatniok a
tömegekre. Az anyagot elosztottam végig az egész darabon; ott, ahol nem volt
elegendő, vetítésekkel pótoltam.
A színpadkép alapjául teraszos,
szabálytalanul tagolt emelvényt készíttettem, egyik oldalán lapos lejtővel, a
másikon lépcsősorral és dobogóval; az egész a forgószínpadon állt. Az egyes
játéktereket a teraszokba, fülkékbe és folyosókba építettem be, így a szcenikai
felépítés egységessé vált, s a darab megszakítás nélkül, egyetlen sodró erejű
áramlatként zúdulhatott tova.
Ez alkalommal még határozottabban szakítottunk
a színpadkép dekoratív jellegével, mint előző produkciónkban, a Zászlókban.
Győzött a merőben célszerű színpadkép alapelve. A forgószínpadon álló színpadkép
önmagában külön világot jelent, s puszta létével tagadja a polgári
dobozszínpadot. Állhatna akár szabad ég alatt is, a négyszögletes színpadnyílás
immár csak zavaró korlátozás.
Az egész előadás egyetlen óriási montázs volt
eredeti beszédekből, tanulmányokból, újságcikkekből, felhívásokból,
röpcédulákból, háborús vagy forradalmi fényképekből és filmekből, valamint
történelmi személyekből és jelenetekből. És mindezt a Grosses Schauspielhausban,
amelyet egykor Reinhardt építtetett, hogy a polgári (klasszikus) drámát
terjessze. Ö maga is nyilván érezte, hogy a tömegekhez kell fordulni - de ő a
túlpartról jött hozzájuk, idegen áruval. A Lüszisztraté, a Hamlet, de a Florian
Geyer s a Danton halála is cirkuszi manézs-darabok maradtak, amelyeket
nagyszabásúvá és harsánnyá torzítottak. Az eredmény pedig nem volt semmi más,
mint a forma túlduzzasztása . . . Mindig éreztem, hogy a ház nem felel meg igazi
rendeltetésének, és töprengtem rajta, milyen eszközökkel lehetne kézben tartani
ezt a valóban tömegeknek szánt épületet. Most az enyém lett - és ma is benne
látom az igazi tömegszínház egyetlen berlini lehetőségét . . .
Be kell
vallanom, hogy magam is feszült izgalommal vártam ezt az első estét. A
feszültség kettős forrásból táplálkozott: nem tudtam, sikerül-e valóban
meggyőzően bemutatni a színpadon alkalmazott elemek egymást feltételező
kölcsönhatását, és nem tudtam azt sem, hogy egyáltalán valóra válik-e bármi is
szándékainkból.
Még a főpróbán is tökéletes volt a zűrzavar. Kétszáz ember
szaladgált és kiabált összevissza. Meisel, akit éppen akkoriban térítettünk meg
a néger muzsikának, húsz emberrel elképzelhetetlen, valósággal pokolbeli
macskazenét vitt véghez, Gasbarra pillanatonként új meg új jelenetötletekkel
állt elő, amíg végképp a vetítőberendezéshez nem száműztem, Heartfield,
előreszegezett állal, egymaga mázolt barnára minden díszletet, egyetlen
filmbetét sem a kellő időben kapcsolódott be, a színészek egy részének fogalma
sem volt, hol a helye, nekem pedig összecsapott a fejem fölött a rengeteg, még
rendezésre váró anyag. A nézőtéren ülők hajnali háromkor úgy hagyták el a házat,
hogy fogalmuk sem volt: mi is történt a színpadon. Még azok a jelenetek sem
elégítettek ki, amelyek már álltak. Valami hiányzott: a közönség.
A bemutató
estéjén ezrek töltötték meg a Grosses Schauspielhaust. Minden hely elkelt,
minden lépcső, folyosó, bejárat zsúfolva volt. Ezt az eleven tömeget már az
előadás előtt hatalmába kerítette a lelkesedés. Ez a belső készenléti állapot
azonban igen hamar valóságos tevékenységgé fokozódott: a tömeg átvette a
rendezést. Ők, akik a házat megtöltötték, nagyrészt mind cselekvőén élték végig
ezt a korszakot; szemük előtt valóban saját sorsuk, saját tragédiájuk zajlott
le. A színház az ő számukra valósággá vált, és nemsokára már nem színpad állt
szemben a nézőtérrel, hanem egyetlen nagy gyűlésteremben, egyetlen nagy
csatamezőn, egyetlen nagy tüntetésen voltunk valamennyien. Ez az egység
bizonyította be véglegesen a politikai színház agitatív erejét.
A film
alkalmazásának átütő hatása megmutatta, hogy a film, túl minden elméleti
fejtegetésen, nemcsak ott helyénvaló, ahol politikai és társadalmi
összefüggéseket kell megvilágítani, tehát tartalmi vonatkozásban, hanem magasabb
értelemben, formai vonatkozásban is. Hatott már önmagában a meglepetés mozzanata
is, amely a film és a színpadi jelenetek váltakozásából adódott. De ennél is
erősebbnek bizonyult az a drámai feszültség, amelyet film és színjátszás
egymástól kapott. Kölcsönösen fokozták egymást, és így a cselekmény bizonyos
pontokon olyan furiosóba csapott, amilyet színházban csak ritkán éltem át.
Amikor például a színpadi jelenetben a szociáldemokraták megszavazták a
hadihitelt, s rögtön utána a film egy rohamot mutatott az első halottakkal,
akkor nemcsak arról volt szó, hogy sikerült a folyamat politikai jellegét
meghatároznunk; emberi indulatokat, megrendülést is váltottunk ki, tehát
művészetet alkottunk. Az eredmény azt bizonyította, amit mindig is alapelvünknek
vallottunk: hogy a legerőteljesebb politikai-propagandisztikus hatás a
legerőteljesebb művészi megformálás útján érhető el.
A mesterség
Számomra ebben az egész
időszakban a színészekkel való elmélyült foglalkozás volt a legértékesebb. A
Volksbühne az évek folyamán, ha nem kovácsolt is ki az én elképzelésemnek
megfelelő tökéletes együttest, de mindenesetre egész sor jó színészi erőt
gyűjtött össze.
Ezekből alakult ki fokozatosan, az előadásaim megkövetelte
közös munkamódszer alapján, egy olyan emberi, művészi és bizonyos értelemben
politikai közösség, amelynek zöme — Genschow, Hannemann, Kaisler, Steckel,
Venohr stb. — végigcsinálta az 1928-as külön válást, és ez idő óta. összekötötte
sorsát a politikai színházzal. Különösen termékeny volt együttműködésem Heinrich
Georgeval, ezzel a biztos ösztönű, gazdag képzeletű művésszel, akitől szerző is,
rendező is segítséget kaphat.
Előadásaimban idővel valami új színészi
játékstílusféle alakült ki: kemény, egyértelmű, minden érzelgősségtől mentes
stílus. Ugyanakkor új felfogás érvényesült a színész és a szerep viszonyát
illetően is. El a dagályos túlzásokkal, el a jellemek pusztán külsőséges
körvonalazásával, de ugyanakkor el a túldifferenciált, a legkisebb lelki
rezdüléseket sem mellőző ábrázolással is. Ha ezt a stílust valamilyen névvel
kellene jelölnöm, elsősorban újrealistának hívnám (nem tévesztendő össze a 90-es
évek naturalizmusával).
A színészt nem lehet elválasztani a színház egészének
stílusától, felfogásától és világnézetétől. Oroszországban a
Meyerhold Színház színésze nem játszhat sem
Tairov színházában, sem Sztanyiszlavszkij-nál.
Amilyen nagy az eltérés az egyes színházak stílusában, akár témákra, akár
darabokra, akár szerzőkre gondolunk, ugyanolyan különbség van másfelől a
nemzedékek között is. A mi nemzedékünk tudatosan száll szembe az érzelmek
túlsúlyával, túlértékelésével. Az ilyen átalakulások persze nem érvényesülnek
egyik napról a másikra. Soha nem törődtem kevesebbet a színész átalakulásával,
mint a technikáéval. Ha egyszer nyíltan feltárjuk a színpad konstrukcióját, és
megmutatjuk, hogy az fából, vászonból, acélból áll, akkor a színész játékmódja
is legyen kemény, egyértelmű, nyílt, mentes minden hamisítástól. Miért hat olyan
erősen a nézőkre a gyermek vagy az állat, ha a film nagyítója alá kerül? Mert
mozdulataiknak, viselkedésüknek természetessége a legnagyobb színészek
„színjátszását" is felülmúlja. Persze nem hivatásszerű természetességet
követelünk, hanem olyan, tudományosan vagy szellemileg átgondolt teljesítményt,
amely a természetességet egy magasabb síkon teremti újra, mégpedig olyan
eszközökkel, melyek éppoly kevéssé esetlegesek, éppannyira átgondoltak, mint a
színpad felépítése. Minden szónak olyan centrális viszonyba kell kerülnie a
művel, mint a középpontnak a kör kerületével. Azaz: a színpadon minden
kiszámítható, minden szervesen illeszkedik be az egészbe. Én tehát, aki
irányzatos művem összhatását tartom szem előtt, a színészt is elsősorban
funkciónak tekintem, éppúgy, mint a fényt, a színt., a zenét, a színpadképet, a
szöveget. Ezt a funkciót, tehetségéhez mérten, betöltheti jobban vagy kevésbé
jól. Egy dolog azonban bizonyos: az ő kedvéért a színház célját nem borítom fel.
El kell ismerni, hogy a színész egyénisége különálló esztétikai elem, olyan
sajátos érték, amelynek semmi köze magához a funkcióhoz. Ha ez az önmagában való
érték öncélú esztétikai vonzerőként jelentkezik, akkor nem használhatjuk semmire
(mint ahogy nem használhatunk egy nagyon szép rokokó íróasztalt sem egy
célszerű, modern lakberendezésben). Nem az a cél, hogy a színész, színészi
minősége révén, egyénileg, emberileg magasodjék ki, hanem az, hogy emberi
tulajdonságai a művészi-politikai funkció érdekében érvényesüljenek. Jó
színészekkel jó színházat csinálni magától értetődő dolog. Erre mindenki képes,
aki minimális tehetséggel rendelkezik; ha nem, akkor sürgősen hagyja ott a
színházat. De én, mint „szakember", megfigyelhettem, és ez itt a döntő: az a
színész, aki tudatában van funkciójának, aki együtt nő fel ezzel a funkcióval,
tőle kapva stílusát, nem szorul rá többé a véletlen ötletre, a torzító
arabeszkekre — mindössze saját lelki és testi lényegét kell ábrázolnia (egy
magasabb értelemben vett naivitással), és játéka máris hatni fog. Különösnek
érzem, hogy a sajtó a Vetélytársak előadása alkalmából (Theater in der
Königgratzer Strasse, 1929. március) úgy tesz, mintha csak most fedezné fel
bennem a „színész-rendezőt". Valójában mindig „színész-rendező" voltam, ha
egészen más értelemben is, mint ahogy azt a kritika eddigi zsinórmértékei
feltételezték. A színészi játék az én felfogásom szerint tudomány, amely
szervesen hozzá tartozik a színház gondolati felépítéséhez, pedagógiai
arculatához . . .
A Piscator Színpad keletkezése
Anélkül,
hogy különösebb becsvágy fűtött volna, több ízben is rákényszerültem a
színházvezetésre. Mivel a színházban mindig világnézetemet igyekeztem kifejteni,
a szokásos keretek között működve állandóan nehézségekbe ütköztem, s ezért sosem
hagyott nyugton a gondolat, hogy saját színházban dolgozhassam.
És most —
1927 tavaszán — végre idáig jutottunk. A vállalkozás finanszírozásának nehéz
kérdése váratlan megoldást nyert.
Mindig is vallottam, hogy az általunk
tervezett színháznak el kell tudnia tartani önmagát; vallottam, hogy a berlini
színházak rossz üzletmenete, amely épp abban az évben általános válsággal
fenyegetett, a műsor élctelenségéből, időszerűtlenségéből, megmerevedéséből
fakad. A színház elvesztette érdekességét. A legsilányabb film még mindig
időszerűbb volt, még mindig többet mutatott meg napjaink izgató valóságából,
mint a színpad a maga nehézkes drámai és technikai gépezetével. Nem a színház
mint intézmény avult el, hanem dramaturgiája és formái. Úgy éreztem: az a
színház, amely korunk problémáit ragadja meg, amely kielégíti, ünnepélyesség
nélkül, kíméletlen őszinteséggel a közönség igényét, hogy végre saját létét
élhesse át, az a színház szükségképpen élénk és általános érdeklődést vált majd
ki, és ugyanakkor feltétlenül jó üzletnek is bizonyul. (E téren a tapasztalat
igazat is adott nekem.)
A totális színház
A színház építészeti
szerkezete a legszorosabb összefüggésben, illetve kölcsönhatásban van a
drámaírás mindenkori formájával. A drámaírás és a színházépítészet gyökereit
azonban egyaránt a kor társadalmi formájában találhatjuk meg.
Korunk uralkodó
színpadi formája: az abszolutizmus udvari színháza rég túlélte önmagát.
Szigorúan felosztva földszintre, emeletre, páholyokra és karzatra, a feudális
társadalom osztálytagozódását tükrözi.
Mihelyt a drámaírás, illetve a
társadalmi viszonyok változáson mentek át, ez a forma szükségszerűen
ellentmondásba került a színház tulajdonképpeni feladataival. Walter Gropiusszal
hozzá is fogtunk egy olyan új színházforma körvonalazásához, amely megfelel a
megváltozott viszonyoknak, és ezt néni egyszerűen azért tettük, hogy a régi
formát technikailag kiegészítsük vagy bővítsük, hanem elsősorban abból a célból,
hogy ez az új forma meghatározott társadalmi és dramaturgiai viszonyokat
fejezzen ki.
Egyelőre azonban arról volt szó, hogy színházat találjunk,
színházat, ahol a következő évadban dolgozhatunk. A választás nem volt könnyű.
Éppen proletárkörökből később szemrehányást is kaptunk, amiért a nyugati fekvésű
Theater ám Nollendorfplatzot választottuk, ahelyett, hogy valamelyik
niunkáskerületben kötöttünk volna ki. Az örökös jobbanértesültek e választásból
már az új vállalkozás politikai irányváltoztatását jövendölték. Holott
választásunkat egyedül csak gyakorlati szempontok indokolták. Minden
hozzáférhető színház közül akkoriban a Nollendorf-téri színház volt a
legalkalmasabb. A többi számbajöhető épület közül az egyiknek túl kicsi volt a
befogadóképessége, a teljesen elhanyagolt műszaki berendezés rendbehozatala
pedig nagy pénzeket emésztett volna fel; a másik még nyugatabbra volt. A
Nollendorf-téri színház viszont műszakilag bizonyos mértékig használható volt,
és a munkásközönség szempontjából is mindenképp központi fekvésű.
A Piscator Színpad lehetőségei
Nemcsak az
egyes előadásokat s magát az egész zínházat nevezhetjük kísérletnek,, szűz
területre való behatolásnak; kísérlet volt ez a közönség, a darabok, a rendezés,
a technikai eszközök vonatkozásában is. És végül — sőt, a színház léte
szempontjából épp ez volt a döntő — kísérlet volt, mint üzleti vállalkozás.
Elmondhatjuk: talán soha nem volt még vállalkozás, amely, minden előzetes
számítás és megfontolás ellenére, ennyire a bizonytalanba vágott volna bele.
Mi volt a kezünkben? Volt bizonyos tőkénk, amelyből emberi számítás szerint egy
évadra futnia kellett. Volt színházépületünk. De már maga ez az épület is
szükségmegoldás volt. Színpada technikailag elavult, és semmiféle tekintetben
nem felelt meg dramaturgiai és rendezési igényeimnek. De menjünk tovább. Mi volt
a helyzet minden színház fő feltételével, a drámai terméssel! Itt a hiányosság
még erősebben érződött. Olyan darabok, amelyek eszméinket világosan s ugyanakkor
művészi formában fejezték volna ki, nem álltak rendelkezésünkre, s belátható
időn belül ilyenekre nem is számíthattunk. Tudtuk, hogy a számunkra eszmeileg
megfelelő drámaírás még gyermekcipőben jár, tudtuk, hogy kialakulása
hosszadalmas folyamat, amely nem mehet végbe a politikai és gazdasági fejlődés
egészétől függetlenül. Hiszen működésem a Volksbühnénél nem volt egyéb, mint
kísérlet, hogy a drámaírást a társadalmi forradalom szempontjából formáljam át,
vigyem előre és mélyítsem el. Az is lehet, hogy egész rendezői módszerem csak a
megfelelő drámai termés hiányából született meg; annyi bizonyos, hogy soha nem
lépett volna előtérbe ilyen feltűnően, ha megfelelő darabok állnak
rendelkezésemre. (Az egész hatásköri vita író s rendező között véleményem
szerint egyetlen egyszerű kérdésre vezethető vissza: melyikük rendelkezik
tisztább látásmóddal, mélyebb meggyőződéssel, erőteljesebb hatással?)
A
színház két döntő területének, az építészetnek s a drámaírásnak szempontjából
tehát súlyos hiányokkal indultunk a csatába. De ez a két hiányosság, mint ahogy
gyakran megesik, pozitív eredményeket szült. Új, politikai-szociológiai
dramaturgia született. Ez nem jelenti azt, hogy kész recepthez jutottunk;
lényegében nem kaptunk mást, mint új nézőpontot, ahonnan félig kész vagy
teljesen nyers drámai anyagainkat a további feldolgozás előtt megvizsgálhattuk.
A forradalmi színházépítészet hiánya pedig az új színpadforma létrehozását tette
szükségessé. Ezek az eredmények is csak átmeneti értékek, kisegítő megoldások
voltak, de bennük pozitív mag rejlett, és jelezték a jövőbeli fejlődés irányát.
A technika jelentősége
Az eddigiekből
bizonyára világosan kitűnik, hogy számomra a technika soha nem volt öncél. Az
eszközök, amelyeket alkalmaztam és amelyeket a továbbiakban alkalmazni kívántam,
nem arra voltak hivatva, hogy a színpadi apparátus technikai gazdagítását
szolgálják; arra irányultak, hogy a színpadi folyamatokat a történelem szintjére
emeljük.
Technikai eszközeim azért fejlődtek ki, hogy a drámaírásban
mutatkozó hiányokat kiegyenlítsék.
Mármost ezt a nézetet igen gyakran
próbálták megcáfolni azzal az ellenvetéssel, hogy hiszen minden igazi művészet
megszünteti a magánjelleget, és azt a tipikusság, a történelmiség magaslatára
emeli. Ellenfeleink eközben mindig elsiklanak afölött, hogy a típus sohasem örök
érték, s hogy minden művészet a folyamatokat legjobb esetben is csak saját kora
történelmi szintjére emeli. A
klasszicizmus korszaka a maga „örök síkját" a nagy egyéniségben
látta, az esztéticizmus korszaka minden bizonnyal a szépség síkjára kíván
felemelkedni, egy morális korszak az etikáméra, egy idealista korszak a
magasztosságérá. Ezeket az értékeléseket a maguk korában örökérvényűeknek
vélték, s művészinek azt nevezték, ami a szóban forgó értékeknek általános
érvényű formát adott. Ezek az értékelések a mi nemzedékünk számára elavultak,
túlhaladottak, üresek.
Melyek a mi korunk sorsszerű hatalmai? Miben látja ez
a nemzedék a maga sorsát, amely előtt meg kell hódolnia, ha pusztulni, amelyet
le kell győznie, ha élni akar? A gazdasági rendben és a politikában, s kettejük
eredményében, a társadalomban. Ez a három tényező a mi sorsunk. És életünk csak
akkor jut kapcsolatba a XX. század, történelmi szintjével", ha ezeket a
tényezőket elismerjük, akár úgy, hogy igent mondunk rájuk, akár úgy, hogy
harcolunk ellenük.
Ha tehát, nézetem szerint, minden színpadi cselekmény
lényege az, hogy a magántermészetű jeleneteket a történelem szintjére emeljük,
ezen nem érthetek mást, mint azt, hogy a jeleneteket a politika, a gazdaság és a
társadalom szintjére fokozzam, így teremtjük meg a kapcsolatot a színpad és a mi
életünk között.
Aki korunk művészetével szemben más követelményeket támaszt,
az tudatosan vagy öntudatlanul azon munkálkodik, hogy energiánkat helytelen
irányba terelje és elaltassa. Nem tűrhetjük, hogy a színpadra ideális, etikai
vagy erkölcsi impulzusok törjenek be, ha igazi mozgatórugóik politikai,
gazdasági és társadalmi jellegűek. Aki ezt nem akarja vagy nem tudja felismerni,
az nem látja a valóságot. És ugyanígy nem tűrhetjük, hogy a színház, ha valóban
nemzedékünk időszerű, reprezentatív színháza kíván lenni, más jellegű
impulzusokat adjon a külvilágnak.
A színpad technizálódása nem véletlen abban
a korban, amelyben a technika alkotásai minden más teljesítményt toronymagasan
felülmúlnak. És nem véletlen az sem, hogy a technikai átalakítást épp azok
lendítették előre, akik a társadalmi renddel szemben állnak. A szellemi és
társadalmi forradalmak mindig szoros kapcsolatban álltak a technikai
átalakulásokkal; és a színpad funkcióváltoztatását sem lehet elképzelni a
színpadi apparátus technikai újjáteremtése nélkül. Amellett úgy látom, hogy
ezzel valójában csak olyasmit valósítunk meg, ami már régóta esedékes volt. A
XX. század elejének színpada, a forgószínpadtól és a villanyfénytől eltekintve,
még ugyanabban az állapotban volt, amilyenben
Shakespeare hátrahagyta:
négyszögletű kivágás, doboz, amelynek idegen világába a néző lopva
bepillanthatott. Ez a közvetettség, ez a színpad és nézőtér között emelkedő
üvegfal három évszázad nemzetközi drámatermésére nyomta rá bélyegét. Más szóval:
igazi „mintha"-drámairodalommal volt dolgunk. A színház három évszázadon
keresztül abból a fikcióból élt, hogy a színházban nincs néző. E hamis
feltételezés előtt meghajoltak még azok a művek is, amelyek a maguk korában
forradalmiak voltak. Meg kellett hajolniok. Miért? Mert a színház mint
intézmény, mint apparátus, mint épület egészen 1917-ig még soha nem volt az
elnyomott osztály birtokában, és mert ez az osztály még nem került abba a
helyzetbe, hogy a színházat ne csak szellemileg, de szerkezetében is
felszabadítsa. Ezt a munkát Oroszország forradalmi rendezői azonnal és a
legnagyobb erővel megkezdték. Amikor én elindultam a színház meghódítására,
szükségképpen hasonló útra kellett lépnem. Igaz, a mi körülményeink között ez az
út nem vezetett el sem a régi értelemben vett színház teljes megszüntetéséhez,
sem — legalábbis a mai napig — a színházépítészet megváltoztatásához, de igenis
elvezetett a színpadi apparátus radikális átalakításához, ez pedig a maga
összességében majdhogy nem felért a régi dobozforma szétrobbantásával.
Ezek a
törekvések a Proletár színháztól a Vihar Gottland fölött című darab előadásáig
fejlődtek ki bennem. Különféle forrásokból táplálkoztak, de céljuk egy volt:
megszüntetni a polgári színpad formáit, és helyükbe olyan formát állítani, amely
a nézőt immár nem fiktív fogalomként, hanem élő, cselekvő erőként vonja be a
színházba. Minden technikai eszközt alárendelek ennek a célkitűzésnek, amely
gyökerében természetesen politikai jellegű. Igaz, ezek az eszközök hatásukban
még kiforratlanok, kényszeredettek, túlhangsúlyozottak lehetnek; de ennek
egyedül az az oka, hogy ellentmondásban állnak egy olyan színházi formával,
amely nem az ő számukra született.
Sz. Szántó Judit fordítása
/ LITERATURA.HU /