KEREKASZTAL SZÍNHÁZ
A Kerekasztal Színház Magyarország
első színházi nevelési társulata. Célja, hogy a színház formáin
keresztül biztosítsa minden fiatalnak lehetőséget arra, hogy jobban
megismerje a világot, társait és önmagát.
A színházi nevelési program magas művészi színvonalon kidolgozott
színházi előadásból és a nézők - általános iskolai vagy gimnáziumi
diákcsoport - aktív részvételére épülő feldolgozó részből áll.
A foglalkozásokban színészként és drámapedagógusként egyaránt képzett
színész-drámatanárok mindig egy osztálynyi csoporttal dolgoznak, hogy
minden egyes vélemény, ötlet, személyes megjegyzés meghallgatásra
találjon.
A színházi nevelési foglalkozások mindig fontos társadalmi, erkölcsi,
emberi problémák köré épülnek. Az előadást megelőző, megszakító, vagy
azt követő feldolgozó részekben a fiatalok színházi eszközöket,
munkaformákat használva, gyakran szerepbe bújva, megélt tudást szereznek
az adott problémakörről.
A diákok általuk vagy mások által játszott szerepekre reflektálva
tanulnak magukról és az őket körülvevő világról. Nemcsak egymásról,
hanem egymástól is tanulnak, hiszen a műfaj alaptézise, hogy a gyerekek
önálló tapasztalatokkal és véleménnyel rendelkező autonóm személyiségek,
akiknek lehetőséget kell teremteni, hogy biztonságos környezetben
tegyék próbára és alakítsák értékrendjüket, hogy egészséges, szociálisan
gondolkodó tagjai lehessenek társadalmunknak.
A színházi nevelési programok alapja az erőteljes színházi élmény,
hiszen ez jelenti a további közös gondolkodásnak alapját. Gyakran a
foglalkozások során a résztvevők is elkezdik használni ezeket a színházi
formákat, de a színházi nevelési programok célja elsősorban nem a
színházi eszköztár, formanyelv vizsgálata A Kerekasztal Színházi Nevelési Központ a színház és a pedagógia
iránt egyaránt elkötelezett alkotók közössége. Meggyőződésük, hogy a
színháznak és az alkotó gondolkodásnak helye van a fiatalok nevelésében
és hogy pedagógiai szempontokat is figyelembe kell venni a színházi
alkotómunka során. Nem gondolják ugyanakkor, hogy a színháznak tanítani
vagy oktatni kellene! Gondolkodásra ösztönözni, kérdéseket felvetni
viszont annál inkább!
A társulat megalapítása óta megkerülhetetlen szereplője a gyerekeknek
játszó színházak közösségének. Az első magyarországi, sőt közép-európai
színházi nevelési társulatként 20 éve kínál magas színvonalú színházi
előadásokat és azokat drámapedagógiai módszerekkel feldolgozó színházi
nevelési programokat fiataloknak.
A Kerekasztal Színházi Nevelési Központ „születése”
A műfaj magyarországi meghonosítóinak munkáját ma már színházi és
pedagógiai oldalról egyaránt elismerik, bár az idáig vezető út nem volt
nehézségektől mentes.
A társulatot Kaposi László alapította 1992-ben. A közösség tagjai
olyan „pedagógiai vénával” rendelkező, színjátszásban,
„színházcsinálásban” jártas fiatalok voltak, akik – szinte kivétel
nélkül – Kaposi színjátszóiként nőttek fel (a feladathoz). Ekkorra
érkezett el a pillanat, hogy a fiatalok eldöntsék: a színházat milyen
energiaráfordítással tudják és akarják csinálni a jövőben.
Nem kevés szerencse kellett hozzá, hogy akkor, 1992-ben minden együtt
legyen ahhoz, hogy – ha nem is ideális körülmények között –
megkezdődhessen a módszer magyar viszonyokra történő adaptációja.
(Az éppen együttálló hozzávalók: fiatal társulat; egy alternatív
színházi fesztiválon szerzett fődíj; egy angliai szakmai út, melynek
során be lehetett pillantani a színházi nevelés módszerébe is; egy
innovatív önkormányzati vezető és egy művelődési ház-igazgató, akinek
különös érzéke van a valódi kulturális érték felfedezéséhez és annak
karrierjéért kockázatokat is vállalni mer, csekély pénzösszeg…)
Így jött létre közép-Kelet-Európában – és azon belül Magyarországon
– elsőként egy színházi nevelési programok létrehozására vállalkozó
társulat, a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ.
A társulat 7 évig dolgozott „szülővárosában”, Gödöllőn, majd – mivel a
helyi kulturális élet átstruktúrálódásában nem kívánt részt venni –
Budapestre költözött. Új otthonra a Marczibányi Téri Művelődési
Központban lelt a csoport, abban az intézményben, ahol az első
pillanatoktól kezdve örömmel és odaadó támogatással (valamint nem utolsó
sorban rendszeres játszási lehetőséggel) követték a Kerekasztal
munkáját.
Az alternatív színházi műhelyként jegyzett közösség tehát két
évtizede dolgozik. Az alapító, Kaposi László 14 év után érezte úgy, hogy
a társulattól való távozása nem jelenti a csoport széthullását, így a
vezetői feladatokat átadta három ifjabb kollégájának. A színház életében
ezzel új fejezet kezdődött.
A Kerekasztal Színházi Nevelési Központ munkáját azóta az öt állandó tagból álló társulat vezeti.
Eredmények az utóbbi évekből:
A 2008/2009-es évad során 154 színházi nevelési foglalkozás
2008 során 124 osztály, közel 4000 gyerek vehetett részt térítésmentesen a Kerekasztal foglalkozásain.
2007-ben 130 foglalkozás.
Díjak:
2007: Fogságban; Különdíj, IV. Gyermekszínházi Szemle
2006: Ördöghajsza, Fesztiváldíj: A színházi élmény nagyerejű és
mélyen átgondolt közvetítéséért, III. Gyermek- és Ifjúsági Színházak
Biennáléja
2005: Mesék a túlpartról..., Különdíj, III. Gyermekszínházi Szemle
Munkájuk céljai
Színházi nevelési munkánk során a következő általános célok eléréséért dolgozunk:
- a világot összetett, de megismerhető összefüggések, kapcsolódások folyamatosan változó rendszereként lássák a résztvevők
- ismerjék fel, hogy ők maguk is alakítói lehetnek az őket körülvevő
világnak-váljanak képessé arra, hogy mások problémáival is azonosulni
tudjanak; cselekvő, aktív részvételen keresztül tanuljanak a társadalmi
felelősségvállalásról
- a fiktív történetekben a dráma szereplőinek értékrendjét (ezen
keresztül az őket körülvevőknek az értékrendjét is) vizsgálják, melynek
hosszú távú célja a saját értékrendjük formálása
- egyes helyzetekre, eseményekre különböző perspektívákból, nézőpontokból nézhessenek rá
- azok is lehetőséget kapjanak a véleményük megfogalmazására, akiknek a
hétköznapi helyzetekben – szociális közegük miatt – ez nehézséget okoz
- közösségi gondolkodás, párbeszéd formáinak gyakorlása (ide tartozik
mások véleményének meghallgatása, vélemények, szavak értelmezése,
gondolatok rendszerezése)
- a foglalkozás középpontjába állított fogalommal kapcsolatos
tudásukban változás történjen (mozduljanak el a fogalom, problémakör
mélyebb megértése felé intellektuális és érzelmi síkon egyaránt)
- a színházi előadás kínáljon olyan értékes képeket, pillanatokat,
amelyek hosszabb távon is tovább hordozhatják a tartalmi kérdéseket
- emocionálisan és intellektuálisan egyaránt hatásos előadás
- a játék kínáljon teret a résztvevőknek a központi fogalommal
kapcsolatos saját kérdéseik, problémáik behozatalára, azok is
válhassanak közös vizsgálódás tárgyává
- lehetőséget teremteni a jelrendszerek aprólékos megfigyelésére és elemzésére
- színházi kifejezőformákban, valamint a társművészetek eszközeinek
használatában való fejlődés – az érzések, gondolatok, vélemények művészi
interpretálása nem öncélú művészetként, hanem a problémakör mélyebb
megértése érdekében
Futó foglalkozások
Mézeskalácsház
Az 1-2. osztályosoknak szóló színházi nevelési előadás a Grimm
testvérek klasszikusának, a Jancsi és Juliska történetnek újszerű
feldolgozása.
Minden gyerek legalapvetőbb félelmeit fogalmazzák meg az ismert
mesében a Grimm testvérek, és így lehetővé teszik, hogy biztonságos
keretben foglalkozhassanak nehéz kérdésekkel a legfiatalabbak. A
Kerekasztal új színházi nevelési programjában szeretné az előadás
nézőinek lehetővé tenni, hogy közösen megértsük, mi történhet, ha
egyszer „bekopogtat az ablakon a nyomorúság”. Vendégeinkkel együtt
látunk neki, hogy a történet elveszett szereplőit útbaigazítsuk.
Író: Hajós Zsuzsa
Színész-drámatanárok: Bagaméry Orsolya, Hajós Zsuzsa, Lipták Ildikó, Nyári Arnold
Díszlettervező: Mindák Gergely
Dramaturg: Sebők Bori
Konzulens: Cecily O'Neill
Rendező: Bethlenfalvy Ádám
Fivérek
Színházi nevelési program 3-4. osztályos gyerekek számára
Peti egy furcsa vasabronccsal érkezik haza az iskolából, s ez nemcsak
családja körében állítja nehéz döntések elé a fiút. Egyszer csak a
Hunyadiak trónviszályoktól sújtotta korában találja magát, kezében a
koronával...
Ahhoz, hogy teljesíthesse küldetését, előbb meg kell találnia önmagát.
A foglalkozás az identitás témakörét járja körül.
Színész-drámatanárok: Bagaméry Orsolya, Farkas Atilla, Lipták Ildikó,
Nyári Arnold Dramaturg: Kaposi László Zene: Bethlenfalvy Bálint Jelmez-
és díszlettervező: Szabó Zsuzsa Munkatárs: Dankó Ferenc
Író-rendező: Hajós Zsuzsa
Tovább!
színházi nevelési előadás 5-7. osztályosoknak William Shakespeare: Hamlet című művének felhasználásával
Tovább!
A kamasz dán herceg sötét titkok tudójává válik, és őrült játékba
kezd. Van-e, aki megjósolhatja a zűrzavar végét? Ki tolja helyre végre a
kizökkent világot és hogyan? A résztvevőkkel a történet befejezésén
dolgozunk, s közben a cselekvő akaratot befolyásoló tényezőket,
határainkat vizsgáljuk.
Az előadásban Nádasdy Ádám Hamlet-fordítását használták. Alkotók:
Bagaméry Orsolya, Farkas Atilla, Hajós Zsuzsa, Lakatos Zsombor, Lipták
Ildikó, Nyári Arnold, Szivák-Tóth Viktor, Tárnoki Márk Projektvezető:
Hajós Zsuzsa
Csontketrec
Színházi nevelési foglalkozás 7-9. osztályos fiataloknak. (bemutató: 2007. október)
Út. Kietlen táj. Sötétedik. Egy férfi kicsi, négykerekű vastaligát
vonszol, rajta ketrec. A ketrec üresnek tűnik, leszámítva egy
rongyhalmazt. Egy nagyon alacsonyan szálló vadászrepülő hangja hasít
végig a levegőben.
A Kerekasztal társulatának színházi nevelési programja az otthon, a
szabadság és a felelősség témakörét vizsgálja egy olyan metaforikus
történet segítségével, amely nyers tömörséggel tükrözi a mindannyiunkat
körülvevő világot. Vajon látjuk-e magunkat a tükörképben?
Az előadás a nemzetközi hírű Big Brum Theatre in Education
Company-val együttműködésben készült, az előadás díszletét, és a
jelmezeket az angol társulat állandó munkatársa, Ceri Townsend tervezte.
Csontketrec Írta: Geoff Gillham Fordította: Kúnos Linda
Díszlet- és jelmeztervező: Ceri Townsend A díszlet kivitelezésében
közreműködött: Józsi Zoltán, Kálócz László, Dankó Ferenc, Sümegi Tamás
Színész-drámatanárok: Bagaméry Orsolya, Farkas Atilla, Szivák-Tóth Viktor Közreműködött: Lipták Ildikó
Rendezte: Hajós Zsuzsa
Arató László véleménye az előadásról (Magyartanárok Egyesülete, elnök):
"A Csontketrec általam látott előadása és a hozzá kapcsolódó
drámapedagógiai foglalkozás számomra meggyőző, új távlatokat nyitó
élmény volt. Az előadáson aktív nézőként résztvevő diákok már a bevezető
jelenethez, az előtérben lezajló néma előjátékhoz, a kulcsot elérni
nyújtózkodó leány jelenetéhez annyiféle lehetséges értelmezést találtak,
hogy az mind a színházi nyelv, jelrendszer értelmezésének tanulása,
mind a saját élmény látott szituáció kapcsán való mozgósítása
szempontjából rendkívül termékenynek bizonyult."
A hosszabik út
Nick Hornby Hosszú út lefelé c. regényéből koprodukcióban készült a
Kerekasztal Színház és a Szputnyik Hajózási Társaság új játéka.
Négy ember találkozik egy toronyház tetején. Négy teljesen különböző
karakter, akik csupán egyetlen dologban hasonlítanak egymásra: úgy
érzik, hogy az életük olyan válságba került, melyből nincs kiút.
A színházi játék Magyarország első, kimondottan fiatal felnőttek
számára készült színházi nevelési programja. Tizenhét-tizennyolc
évesekből álló középiskolai osztályok jelentkezését várjuk, hogy együtt
gondolkodjunk arról, milyen kötöttségeknek köszönhetjük, hogy tartozunk
valahová, és miért akarunk ezektől újra és újra megszabadulni.
Kötelek, kötelékek, kötelezők, kötődések, kötelességek, kötelezettségek...
A teljes délelőttös színházi nevelési előadás minden alkalma egyszeri
és megismételhetetlen (csakis a diákok és a színész-drámatanárok közös
tevékenységei során lesz egésszé), tanrendbe illeszthető tanulási
tevékenység. Közösen tanulmányozzuk a világ jelenségeit, és benne
önmagunkat.
Jess – Hay Anna m.v.
JJ – Farkas Atilla
Martin – Fábián Gábor
Maureen – Hajós Zsuzsa
Közreműködik: Lipták Ildikó, Nyári Arnold
Munkatársak: Bagaméry Orsolya, Szivák-Tóth Viktor, Tárnoki Márk
Rendező: Gigor Attila / FORRÁS: Wikipédia /
|